tag:blogger.com,1999:blog-5879260358872012634.post225862434569853391..comments2023-04-28T10:42:27.662+02:00Comments on Ting och Tankar: Debatt om läromedel på universitetentingotankarhttp://www.blogger.com/profile/00015999491350967203noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-5879260358872012634.post-84578454791247951072009-04-27T15:31:00.000+02:002009-04-27T15:31:00.000+02:00Kenneth - metoden du förespråkar är ett ev de mest...Kenneth - metoden du förespråkar är ett ev de mest effektiva sätten att lära in ny kunskap hos studenter. Genom att inte bara plugga in fakta utantill, utan få dem att tänka, sammanställa, berätta och fundera kring vad de läser så både lär de sig det bättre och förstår kritiken mot det bättre. Så inom många högskole-ämnen skulle det gå bra att bara utgå till liten del från läroböcker och bygga upp kunskap efter hand.<br /><br />Sen tycker jag att om examensuppsatser ska bli mer än formövningar måste de börja ge något konkret till kommande generationer, inklusive databaser och sammanställningar. Om studenterna känner att de gör något som faktiskt kan komma till användning och uppskattas får de ett helt annat engagemang dessutom.tingotankarhttps://www.blogger.com/profile/00015999491350967203noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5879260358872012634.post-6257715495702358662009-04-27T15:05:00.000+02:002009-04-27T15:05:00.000+02:00Det skulle ju även med mitt förslag vara lämpligt ...Det skulle ju även med mitt förslag vara lämpligt med ett mindre antal kompetenta ämneslärare som faktagranskar det eleverna skriver, och kanske även hjälper till med att få det bra upplagt ur pedagogisk synvinkel. Och som lämpligen även markerar vissa versioner av artiklarna som "granskade" och "officiella". Sedan är det ju precis som med Wikipedia väldigt viktigt med sidorna som finns för alla artiklar med redigeringshistoria och diskussion, i många fall kan dessa vara precis lika viktiga som huvudartikeln.<br /><br />Men just att samla ihop och värdera fakta är ett väldigt bra sätt att lära sig, och att faktiskt förstår vad man lär sig. Rättar man fel i den officiella versionen eller uppdaterar den, och får det godkänt, kan det ju vara ett väldigt bra redskap för betygssättningen.<br /><br />Man kan naturligtvis inte bara planka Wikipedia rakt av, men det är en bra utgångspunkt för att utveckla något bra. Jag kan tänka mig att man i många fall som elev skriver sin egen lärobok, sedan skriver klassen en gemensam utifrån de olika elevernas, dessa jämkas ihop till en gemensam för skolan som jämkas ihop till en nationell.<br /><br />Jag har inget färdigt koncept, men idén borde vara intressant som diskussionsunderlag.Kenneth Ekdahlhttp://sensei.nu/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5879260358872012634.post-44306028782946438102009-04-27T07:52:00.000+02:002009-04-27T07:52:00.000+02:00Problemet inom mitt och Åsas ämne är kanske att de...Problemet inom mitt och Åsas ämne är kanske att det är så litet att en lärobok som tar upp det som hänt i sverige de senaste 20 åren skjuter över den breda allmänhetens intresse samtidigt som den inte kan tryckas i ens 1000 ex utan att få stora restupplagor som ingen vill dras med. Print on demand är givetvis en möjlighet, då kan boken lätt uppdateras - kanske så ofta som årligen. Men det löser inte ersättningsproblemet....<br /><br />Min kusin har det lättare, hans lärobok i statistik har funnit en översatt marknad på såväl engelska som tyska. Farsans 25 år gamla bok i hydralik kommer nu i ny reviderad upplaga, och efersom farsgubben är pensis så ges den ut på förlag med ersättning istället för som tidigare genm högskolans försorg.... Så för vissa löser det sig, men de sysslar med ämnen som inte är nationsberoende.<br /><br />Personligen skulle jag gärna se ett nytryck av den bästa arkeologiläroboken genom tiderna, Carl-Axel Mobergs "Introduktion till arkeologi". För trots 40 år på nacken är den till största delen ständigt aktuell och tankeväckande.Leifhttps://www.blogger.com/profile/16252868290658530531noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5879260358872012634.post-24872155075043724952009-04-26T15:50:00.000+02:002009-04-26T15:50:00.000+02:00Jag tror delvis att det är bra att ha specifika fö...Jag tror delvis att det är bra att ha specifika författare till texter, så att det är tydligt vems/vilkas ansvaret är för det som står skrivet där. Däremot finns det helt klar många kreativa sätt att lägga upp undervisning på så att studenterna verkligen sätter sig in i materialet och inte bara "tenta-pluggar".<br /><br />Jag tycker det är problematiskt inom mitt ämne att det finns så lite svensk grundkurs-litteratur som är uppdaterad med allt som skett de senaste 20 åren. Blir lätt så att studenterna tvingas läsa antingen föråldrade och faktamässigt felaktiga böcker, resp. att för avancerade och detaljerade special-artiklar.tingotankarhttps://www.blogger.com/profile/00015999491350967203noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5879260358872012634.post-51193900192244422462009-04-26T14:10:00.000+02:002009-04-26T14:10:00.000+02:00Kenneth - Tveksamt om det skulle fungera så bra. O...<B>Kenneth</B> - Tveksamt om det skulle fungera så bra. Orsaken till att Wikipedia fungerar är att det är många användare som är väldigt inlästa på sina ämnen som rättar felaktigheter och raderar spam. En genomsnittlig grundskoleklass innehåller ju sällan någon med "expertkunskap". <br />Men nätbaserad litteratur som uppdateras av forskare / lärare borde inte vara något större problem :)Andréhttps://www.blogger.com/profile/16579752725214096104noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5879260358872012634.post-73055864812608131732009-04-24T14:48:00.000+02:002009-04-24T14:48:00.000+02:00Speciellt för grundskolan skulle jag väldigt gärna...Speciellt för grundskolan skulle jag väldigt gärna se att man börjar låta eleverna själva utveckla läroböcker enligt samma principer som för fri programvara. Lämpligt då skulle vara att använda t.ex. samma programvara som Wikipedia använder, eller något liknande. Man skulle då få levande och ständigt uppdaterade läroböcker till en bråkdel av kostnaden och samtidigt kunna släppa dem enligt en fri licens.<br /><br />Med dagens billiga netbookdatorer skulle det dessutom innebära en stor besparing att alla elever får en egen dator i stället för alla böcker.<br /><br />Samtidigt får man då på ett naturligt sätt in källkritik i skolarbetet vilket jag anser borde vara ett av kärnämnena.<br /><br />Det borde fungera utmärkt från mellanstadiet och ända upp till universiteten.Kenneth Ekdahlhttp://sensei.nu/noreply@blogger.com