lördag 13 november 2010

Åter till Göteborg...

Så sitter man här ytterligare en helg upptagen med att fixa till en powerpoint-presentation. På måndag eftermiddag stundar en ny resa till Göteborg. Men den här gången är det inte arkeologi som är temat, utan vetenskapsbloggande. Jag ska ta del i en mini-konferens som Mathias Klang dragit ihop: Sociala Medier i politisk och akademisk kommunikation.

Förutom jag kommer Martin Rundkvist, Lennart Guldbrandsson, Bente Kalsnes och Mathias själv bidra med presentationer kring bloggande, sociala medier och wikipedia - med en avslutande liten paneldebatt. Vårt symposium är egentligen en del av Mathias kurs Det sårbara IT-samhället, men den är öppen för alla som är intresserade, så titta gärna förbi om du är i närheten. Jag ser fram emot att få lära mig en hel del själv.

Fast först måste jag omarbeta en gammal presentation ganska grundligt utifrån de speciella förutsättningar som just detta tillfälle innebär. Alltid svårt att förutse vilken nivå man bör lägga sig på, oavsett ämne. När det gäller sociala medier så har det glädjande nog skett en märkbar ökning i allmänkunskaperna - samtidigt blir jag fortfarande ofta förvånad över hur kunskap som jag tror är självklar inte är det för andra. Det är faktiskt långt svårare att förutsäga än folks allmänkunskaper inom arkeologi, för sociala medier har så mycket att göra med praktik. Det är nåt man gör och deltar i, snarare än instrueras i och läser in sig på. Jag har själv stora vita fläckar i min kunskap (wiki-världen t ex), för sociala medier och nätet är en sådan otroligt komplicerad och växande organism, ständigt muterande. Vilket är en anledning till varför det är så kul.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hade ju varit kul att lyssna på detta. Hämtar dock sonen från förskolan kl. 14...

Lycka till.

Monika Häägg sa...

Oj, när du skriver att du får ta helgen till att göra ett powerpoint-program så kom jag på att jag måste använda en del av min helg till en saga som skall vara klar på måndag. Tack för den påminnelsen! Sociala medier är inte så dumt!

tingotankar sa...

Synd Johan, men jag känner igen situationen.
Monika - glad att hjälpa till. En saga? Det låter intressant, vad handlar den om och vad ska den vara till?

Monika Häägg sa...

Sagan är en liten julsaga som skall vara i en jultidning. Lovade att den skulle vara klar i morgon!

Anna Olsson sa...

När vi nu talar sociala medier och digital kommunikation - finns det möjlighet att ta del av presentationen på distans så här i efterhand?

tingotankar sa...

@Anna - Tyvärr (eller tackolov) ingen inspelning av själva seminariet. Men Mathias Klang och Bente Kalsnes brukar ladda upp sina Powerpoint-presentationer på SlideShare (http://www.slideshare.net/klang resp http://www.slideshare.net/benteka)

Rekommenderas, även om man inte får med snacket.

tingotankar sa...

Insåg att Lennart Guldbrandsson också är på Slideshare: http://www.slideshare.net/lennartguldbrandsson

Henrik Summanen sa...

Så, hur sårbart är egentligen IT-samhället? Och ur vilken aspekt?

Enligt Bard/Söderqvist tillhör vetenskapsakademierna prästerskapet inom kapitalismen, där maktfaktorn är den representativa demokratin. Men enligt dem är också informationssamhället nästan helt installerat redan, vilket innebär att världen styrs av nätokrater, och att konsumisterna är den nya underklassen.

Jag håller delvis med denna bild av verkligheten, den är i alla fall den mest träffsäkra samhällsbeskrivningen på länge. Men vetenskapsbloggande fastnar inte på min karta riktigt. Vilken roll fyller en vetenskapsblogg i samhället idag? Eller är det en rent nätokratisk klassförrädarverksamhet, där man förordar allmän förkovran och icke-konsumism?

Kanske lite rörigt, men det är tankar under process ;)

tingotankar sa...

@Henrik - tunga frågor. Jag har svårt att se att vetenskapsakademierna är ett prästerskap i nutiden - snarare är det näringslivet som står för Den Sanna Vägen och entreprenörerna är dess präster. Allt ska stöpas i den mallen.

Nätokraterna är bra på att stötta varandra, men har fortfarande svårt att "ta över" på arbetsplatser då ledningen sällan består av samma nyfrälsta evangelilster. Teknikerna, programmerare o dyl, utgör också ett visst motstånd då de sällan vill släppa in sociala amatörer på sina revir.

Jag ser vetenskapsbloggande som viktigt för forskare att inte abdikera sitt ansvar inför förmedling och diskussion kring vetenskapen. Det går itne att bara skylla på medias snedrapportering, för vi har alternativa sätt att nå ut. Till skillnad mot i popvetenskapliga artiklar ges även läsarna chans att kommentera, justera, kritisera, och addera.

Inget sätt är nog i sig självt, vi behöver många olika vägar att nå fram till varandra.

Mia systeryster sa...

Låter otroligt intressant, återkommer för att se hur det gick;)

tingotankar sa...

@Mia - Har nu lagt upp mitt föredrag på SlideShare:
http://www.slideshare.net/ArchAsa

Daniel sa...

Ja bord eva där å tala om youtube, bloggning och Brad pitt!