måndagen den 9:e augusti 2010

Vetenskapsbloggskolan Del 5

Vi fortsätter i sakta mak med vår lilla grundkurs i vetenskapsbloggande.
Om du nu har registrerat en blogg, bestämt dig för vad du vill skriva om och vem/vilka du riktar dig till och varför så kanske det vore kul att få läsare också. Iallafall när du blivit varm i kläderna.

Stå inte bara där Knyttet, kom fram och visa dig!
Om du inte är rikskändis eller bloggar om mycket kontroversiella ämnen så är du bara en, i en vid det här laget, riklig ström av bloggar ute i cyberrymden. Om du tror att det räcker med att göra ett snyggt arbete och sedan ta emot massornas hyllning så har du grundligt fel. Precis som om du som forskare skulle åka till en stor världskonferens med hundratals deltagare och ett dussintals parallella sessioner så krävs det mer än att ställa upp sin poster. Du måste söka upp, prata, knyta kontakter. Precis som på konferenser så är det detta nätverksbyggande som är den verkliga vinsten med att släpa sig dit. Så hur knyter man kontakter via bloggen?

Länka, länka, länka!
Din text ska innehålla länkar, inte bara till andra sajter som har mer information likt ett referenssystem, utan i än högre grad till tidningsartiklar och andra bloggar. När du länkar din text och sedan "pingar" den (dvs registrerar din blogg i diverse välbesökta bloggportaler och uppdaterar när du postar ett nytt inlägg) så dyker din blogg upp på radarn på dessa ställen. De stora tidningarna och medierna har ofta små menyer (främst Twingly) som visar vilka bloggar som länkar till respektive artikel. På sätt kan deras läsare följa länken till din blogg om de vill läsa någon annans åsikt. Samma sak med bloggar. Till vänster i min meny ser du ett par sådana menyer som visar vilka som nyligen läkat till min blogg - vare sig de är positiva eller negativa. Även om bloggen inte visar detta ser ofta bloggare vem som länkar till dem och blir nyfikna. Du kan på det sättet hitta nya läsare genom att åka lite snålskjuts på andra bloggar. Men det är i grunden ett givande och tagande, för dina länkar gör att mottagande bloggen blir högre rankad. Så hjälper vi varandra - även när vi är i heta gräl med varandra. Precis som när du refererar till andra forskare i dina vetenskapliga texter.

Läs och delta - det handlar inte bara om dig
Faktum är att forskare borde vara grymma bloggare, för precis samma regler som gäller inom den akademiska världen gäller inom bloggosfären. Du kan inte förvänta dig läsare om du inte själv engagerar dig. För forskare betyder det att man skriver, refererar, deltar i seminarier och åker på konferanser, nätverkar. För bloggare betyder det att du besöker andra bloggar, kommenterar deras inlägg, länkar, följer upp diskussioner de startat, tipsar dina läsare om när de skriver något intressant.

En av de bästa sidoeffekterna av bloggandet är att jag har fått kontakt med forskare verksamma inom fält som intresserar mig men där jag helt saknade kontakter innan. På detta vis har jag getts möjlighet att bredda och fördjupa mina kunskaper utöver den snäva krets vi forskare lätt hamnar i när vi specialiserat oss. Så med risk för att dra upp en kliché: Tänk inte bara på vad andra bloggare kan ge dig, tänk på vad du kan få från andra bloggar.

Ett lästips: Henrik Brändén har plitat ned kloka och intressanta tips om hur man skriver bra populärvetenskapligt om naturvetenskap. Mer utförligt och erfaret dessutom än det jag skrivit här. Fungerar förresten även för humanvetenskaperna.

Nästa gång tror jag vi ska prata lite om fördelarna med att blogga som forskare

Tidigare delar i Lilla Vetenskapsbloggskolan:
Del 1 - Varför blogga?
Del 2 - Vem pratar du med?
Del 3 - Vad en blogg inte är
Del 4 - Om kommentarer

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

10 kommentarer:

CCK sa...

Tack så mycket för dina tips. Har studerat dem noga för att försöka göra min blogg MED ÖGA FÖR HISTORIA (http://historia-cck.blogspot.com/) till en bättre plats. Ska nu sikta på bli mer inbjudande till diskussion. Hoppas såsmåningom få med mig historikerna också. Knyttet har slutat vara lite småblyg och är redo att erövra världen. Eller något i den stilen.

ArchAsa sa...

Dags att korsa Rubicon! Lycka till och kul med fler historikerbloggar. Ni behövs.

Susanne Pelger sa...

Tack för utmärkta tips och intressant blogg! Själv trevar jag mig fram med min egen ganska nystartade blogg Naturvetarspråk (http://naturvetarsprak.blogspot.com/). Onekligen en spännande genre att lära mer om!

ArchAsa sa...

@Susanne - vilken härlig blogg du har! Och bra vinkel att ge konkreta exempel på hur akademiskt fikonspråk kan bli mer läsvänligt.

anne sa...

Det är verkligen bra tips du listat i din "Bloggskola", passar även min nästan-helt-oseriösa-svammelblogg!

..och den mer seriösa jag har någon annanstans. :)

ArchAsa sa...

@Anne - Trevligt att höra. Och flera av råden tror jag definitivt är allmängiltiga, inte bara för vetenskapsbloggar.

malin sa...

Vilka bra tips. Har inte bloggat så länge själv men jg har läst din ett tag. Jg läser c kursen i arkeologi vid uppsala just nu men bloggar om allt.

Ulrika sa...

Kanon att följa din bloggskola! Fick tips om din blogg på en kurs i Akademiskt ledaskap i höstas. Startade min vetenskapsblogg "Oralmind" nu i januari, jättespännande. Hade 126 visningar dagen efter jag skickat ut ett massmail till olika kontakter,sedan rasade siffran tyvärr...Hoppas kunna ändra på detta. /Ulrika

ArchAsa sa...

@Ulrika - vad kul. Ge inte upp. Det var jättebra att du skickade ut info om din blogg till vänner och bekanta, det är en bra början. Men vad som gäller nu är lite tålamod och ihärdighet. Jämför med en odlingslott - det kommer inte upp tomater efter bara nån vecka. Fortsätt skriv då och då, skriv kort ibland och långt ibland. Skriv när andan faller på. Länka till intressanta artiklar. Kolla gärna upp andra bloggar då och då och länka till intressanta inlägg där - eller kommentera själv. Som du gjorde här, på det sättet sprids länken till din blogg till de som är naturligt aktiva bloggläsare.

Sen kommer det nog vara trögt i början. Fokusera inte för mycket på antalet besökare det första halvåret, fokusera på att träna dig i att skriva populärt på nätet, hur man lägger fram argument, skapar en intressant text osv. Gamla inlägg hittas också på nätet av folk som googlar så det är absolut inte bortkastad tid.

Kom ihåg att det inte bara är kvantitet på läsare som är viktigt utan ännu mer kvalitet: 1 som kommenterar är värd 10 som läser. Jag har under årens lopp lärt känna ett gäng jättebra bloggare som berikat både min vardag och min forskning. Fokus med en blogg bör inte vara enbart att få ut sitt "budskap", utan att kunna få delta i ett samtal.

Lycka till!

oralmind sa...

Hej, och tack för feedback. Känner igen mig gällande att räkna antal visningar, ska lämna det och fokusera på skrivandet. Känns genast ännu mer inspirerande att fortsätta./Ulrika