onsdag 4 juli 2007

Arkeologiska perioder

För att underlätta för mig själv har jag nu lagt ett enklare kronologiskt schema som bild längst ned på sidan (se länk överst till vänster på sidan). Perioderna anges i deras relativa längd i förhållande till varandra - vilket jag tycker kan vara en pedagogisk poäng. Man ser snabbt hur förhållandevis liten tid som vår historiska tid utgör. Början är alltid subjektiv förstås. Men jag har valt istidens slut och de första människornas invandring i Sverige - om jag hade valt början på paleolitikum i globalt perspektiv hade Sveriges förhistoria blivit knappt synlig.

Eftersom jag har vissa personliga preferenser har jag även angivit mer specifika arkeologiska kulturer inom neolitikum i södra Sverige. Även de andra stora perioderna har naturligtvis finfördelningar i olika "kulturer" eller underperioder, baserat på fyndtyper, teknologi, gravskick eller ekonomi t ex. Notera att de neolitiska kulturerna jag visar bara är giltiga för södra Sverige, upp till Gästrikland ungefär. I Norrland finns andra grupper och "kulturer" under denna tid. Dateringarna som anges är ungefärliga och kan skilja sig åt mellan olika regioner. T ex finns inga gånggrifter i Mellansverige, och gropkeramisk kultur dyker upp senare i Skåne än i Mälardalen osv.

OBS! En arkeologisk kultur är inte likställt med ett "folk" i begreppet isolerad biologisk enhet. Att en kultur ersätter en annan betyder inte att det kommit in nya folkgrupper som trängt undan de gamla, utan i de flesta fall betyder det att man ändrat sin materiella kultur, kanske sin ekonomi och ibland även sin religion och kosmologi. Anledningarna till detta är många och skilda. Det kan bero på att man knytit an till grupper i andra regioner, ändrat sina giftemålsmönster, eller tvärtom brutit med långtida kontakter av olika skäl.

8 kommentarer:

kai sa...

Hm, är det bara min browser som är bråkig eller pekar länken till vänster på fel plats på sidan?

tingotankar sa...

Hej,
Måste vara din browser, för det funkar bra för mig. vilken har du? Hamnar du på ett helt annat ställe alltså?
Ska lägga in att man kan skriva Ctrl+End också för att komma till bilden.

Tack för påpekandet

kai sa...

Jag kör Firefox 2.0.0.4 och när jag klickar på länken hamnar jag i nivå med rubriken för översta inlägget.

Ctrl-End har ingen funktion alls i Firefox.

tingotankar sa...

Attans oxå. Då får man köra på gamla hederliga sättet gissar jag. Eller har du nån idé?

kai sa...

Mja, jag har nu kollat på HTML-koden och den ser OK ut, så det torde vara Firefox som gör fel helt enkelt. Får jag tid över ska jag försöka isolera fenomenet och felanmäla. :-)

Martin sa...

Fint diagram! Men noteras bör att på den nedre översiktliga staven är alla periodskiften avrundade till närmsta hela årtusende, medan de för neolitikums del är avrundade till närmsta sekelskifte.

tingotankar sa...

Aaah, men det är medvetet.
De arkeologiska perioderna följer en annan logik än de arkeologiska "kulturerna". Båda begreppen är visserligen arbiträra, men perioderna mer så än kulturerna, eftersom de ska gällapå ett nationellt plan snarare än ett lokalt. Vi anger t ex inte en annan början på bronsålder i Skåne resp Mellansverige. De århundraden somanges görs utan finlir om 50 år hit eller dit, medan samma sak inte kan sägas om "starten" för senneolitikum eller vikingatid.

Notera att jag dock använder en flytande färgskala för de arkeologiska perioderna och inte bryter tvärt mellan t ex brons- och järnålder. Inte för att brotter mellan kulturerna är tvärt det heller, men där har jag alltså valt att använda sneda linjer, eftersom det kan vara viss skillnad mellan när gropkeramisk kultur etableras i Mellansverige resp Sydsverige...

Knappologi när den är som mest förvirrande ;-)

tingotankar sa...

Dumma länken funkar inte i Opera heller. Dags att påtala problemet på Bloggers hemsida...