onsdag 8 december 2010

Hopplös humaniora

Nu på torsdag anordnar Forum för Kulturarvsforskning ett heldagsseminarium: Hopp för Humaniora? Att det avslutas med ett frågetecken och inte ett utropstecken får väl ses som en ganska tydlig fingervisning på sinnesstämningen i Team Humanist just nu... Jag blev faktiskt inbjuden att delta och prata om mina egna erfarenheter som humanist, forskare och bloggare. Det krockade tyvärr med de planerade SAU-dagarna på min nuvarande arbetsplats, då årets grävningsresultat och de planerade rapportarbetena ska presenteras. Men min f.d. kollega från Studentkåren Tanvir Mansur är i alla fall där och representerar det utmärkta initiativet Projekt Athena. Och så Martin så jag hoppas på ett blogginlägg om det hela i efterhand.

Vad är humaniora till för och vad är arkeologi bra för? Frågor vi brottas med att ge svar på. Inte för att vi inte har svar, utan snarare för att våra svar tenderar att bli ganska långrandiga. En ganska intressant inblick i arkeologers utmaningar när vi ska ta den diskussionen ges av Fredrik Svanberg som häromdagen höll ett föredrag om vikingar och kulturhistoria inför en samling folkvalda politiker. Anförandet efter honom hölls av Maria Leissner som pratade om vikten av att romer får bättre möjlighet att etablera sin kulturella identitet i Sverige. Fredrik för ett intressant resonemang om sina upplevelser från den dagen och ställer ett antal viktiga frågor.


PhD Comics av Jorge Cham

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: