onsdag 5 mars 2008

Blogger blues

Irriterande nog har något strulat till sig med Blogger för mig. Den senaste veckan har jag fått felmeddelande när jag gått in på sidan för att skriva nya posts. När den öppnas stannar den upp innan den är helt färdig och verktygsmenyn saknas (t ex ladda upp bild, länka ord etc). Jag har kunnat fixa mindre länkar och dylikt tack vare min begränsade erfarenhet av html-kod, men det börjar bli tradigt.

Felmeddelandet lyder:
Line: 244
Char: 1
Error: Object expected
Code: 0

Jag har postat frågor om detta på Blogger Help group och letat igenom arkiven men inte lyckats lista ut hur jag ska fixa detta. Följande saker har jag gjort:

Refressh
F5
Rensat bort cookies och temporary internet files
Sänkt säkerheten något
Listat sidan som säker
Startat om och om och om

Antingen är det IE 7.0 som jag använder, eller Win XP, eller så har våra övernitiska datornissar på universitetet belsutat att införa något nytt system för att blockera allt som verkar det minsta märkvärdigt. Problemet är att vi inte är betrodda med det minsta som användare. Vill jag uppdatera Acrobat? Installera Firefox? Säga ja till universitetets officiella avhandlings-mall eller bibliotekets verktygs-meny? Det är tydligen bortom min kompetens och jag måste ringa upp en högavlönad expert som går upp på mitt rum och trycker på en knapp - för han är administratör. Väl spenderade statliga medel i min mening. Samtidigt översvämmas min mejllåda av spam :(

Jag får väl skrota det här med tredje uppgiften och uppdatera min blogg varannan helg hemifrån min lägenhet...

Om inget godhjärtat geni kan förklara för mig hur jag fixar detta?

4 kommentarer:

Martin sa...

Jag bloggade på Blogspot 2006, och då tenderade felen att rätta till sig automagiskt inom en vecka eller två. Patience!

tingotankar sa...

Jag vet, men detta har nu varat sedan i fredags åtminstone - vilket är lite väl långt. På Blogger-sidan sägs inget om att detta är ett känt och allmänt problem, och på diskussionssidan har detta tagits upp av ett par personer, men ingen har fått hjälp. Lite osäker på om det är ett centralt problem, eller något som bara drabbat mig (och ett fåtal andra).

kai sa...

Jag har inte haft några problem alls sista tiden, så det verkar inte vara något centralt på Blogger i alla fall.

tingotankar sa...

Lyckades äntligen fixa det genom att trycka på ctrl+F5 på repsektive felaktig sida. Hade tidigare bara gjort det på huvudsidan, samt endast F5-knappen (utan Ctrl) på inlägg- och layoutsidorna. Så går det när man inte är fokuserad.

GAH! Skönt att det fixats iallafall.