fredag 14 mars 2008

Brian Fagan - klimatarkeolog

När bloggande fungerar som bäst för mig, är när det övervinner den tröghet och den allvarlighet som finns inbyggt i det vetenskapliga systemet. Att skriva vetenskap är så Stort och Svårt, särskilt för oss nybörjare på banan full av proffs. Kanske borde det inte svara så stort och svårt, men jag tänker aldrig rucka på principen att det ska tas på allvar, det handlar inte (bara) om att spruta ur sig mest och bäst ord. Samtidigt så behövs det mer informella och snabbrörliga medier för publiceringsprocessen tar fortfarande år på sig (väntar fortfarande på att få se min artikel för Current Swedish Archaeology som jag skrev för två år sedan i tryck...). Bloggande vetenskapsmän på alla nivåer är ett underbart sätt att faktiskt få inblick och t.o.m. kontakt med helt nya tankar och idéer. Framförallt tillåter mediet ett lite mindre pretentiöst och personligt uttryck än det som avkrävs i internationella tidskrifter.

Hittade idag Brian Fagans blog. Fagan är utbildad i arkeologi och antropologi i Cambridge, numera verksam i Californien. Internationellt genomslag har han fått som idog författare till ett antal populärvetenskapliga verk om förhistorien. Fagans arkeologi är ganska "klassisk" och konservativt funktionell, men han har det där beundransvärda draget att verkligen brinna för ämnet. Det finns en djup och självklar tro på att arkeologi är en disciplin att ta på allvar, och att den är viktig även i dagens moderna samhälle. Med tanke på att en högröstad klick inom arkeologin under de senaste åren mest verkar vilja prata om hur värdelöst och meningslöst det är med arkeologi så behövs det folk som Fagan. Han är genuint intresserad av att nå fram till icke-arkeologer inom andra vetenskaper och visa vad vår förståelse om tidsdjup, förändringar och mänskligt samhälle kan bidra med. Han har länge intresserat sig för globala klimatfrågor i förhistorien - vilket verkligen är helt rätt i tiden just nu. Hans senaste bok heter "The Great Warming" och behandlar den värmeperiod som inträffade mellan 800-1200 e.Kr. och som enligt honom kom att påverka många aspekter av civilisationers framväxt men även kollaps.

På måndag är han dessutom gäst i The Daily Show med Jon Stewart - mitt totala favoritprogram med bitsk och cynisk politisk satir. Första gången mig veterligen en arkeolog inbjudits, men Stewart är känd för att ofta bjuda in författare till diverse politiska och intellektuella verk som vanligen inte lyfts fram i nöjesmedia. Videoklipp från showen brukar ligga ute på hemsidan en eller ett par dagar senare, så det är ett tips för nästa vecka. Fagan uttrycker också förtjusning över inbjudan på sin blog och verkar lika glad i showen som jag. Man kan även se den med en veckas fördröjning vid 23-tiden i kanal 9 här i Sverige.

I sitt senaste blogginlägg beklagar Fagan de senaste planerna på köpcentra och motorvägar runt Stonehenge.

Boktips:
Fagan, Brian 2006: Writing Archaeology. Telling Stories About the Past. Left Coast Press, Walnut Creek
Fagan delar med sig från sin mångåriga erfarenhet av att skriva och publicera sig populärvetenskapligt. Relevant för flera humanistiska ämnen.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Martin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Martin sa...

Reklamdags: Fornvännens manuskö är idag ungefär 10 månader lång räknat från att du trycker på "send" tills du har tidskriften i handen. Den finns också på flera hundra bibliotek Jorden runt.

tingotankar sa...

Ja nåt ska man ha att roa sig med när man blir arbetslös efter avhandlingen - då blir det artiklar, inte innans dess.

Men hoppeligen bidrag från andra till tidskriften

Anonym sa...

Jag, tycker du har en jättebra blogg. Ja, jag tycker nästan alla de där vetenskapliga bloggarna som finns med på bloggtoppen.se är väldigt intresanta och lärorika.

Själv så skriver jag bara lite hipp som happ om det som faller mig in och inte heller särskillt bra.

Fast så vet jag inte alls så mycket om vetenskap men jag gillar ju djur och sådana saker men är nog ganska så slarvig av mig och kollar inte upp saker och ting såsom man bör så hos mig smyger det nog in sig så mycket felaktigheter som det bara går.

Fast, så är jag ingen vetenskaps proffs heller för delen. Jag är ju bara en glad lekman eller kanske det blir en lekkvinna i mitt fall.

tingotankar sa...

Tack blod, det värmer i ruskvädret. Jag instämmer i att många vetenskapsbloggar håller hög klass, och det är verkligen kul att kunna få kontinuerlig insyn i de diskussioner som förs inom andra ämnen.

Men jag gillar verkligen bloggar av din kaliber också, intresserade människor som diskuterar och funderar kring alla möjliga frågor, från smått till stort. Även om jag inte alltid håller med dig i detalj så är dina inlägg alltid rejält uttänkta och välformulerade. Bloggande är som bäst när det är offentligt samtal på hög nivå. Inte bara mode och kändisskvaller med brats och blondiner.