fredag 28 mars 2008

Ingen hjärna, men ett öra

Men vad i HELV....
Jag vill tro att jag är lite mer sansad än vissa fornfanatiker man ibland springer på i skogarna, men nyheter som den jag läste idag i DN gör mig närapå bindgalen!
En idiot från vår del av Nordeuropa har rest runt halva jordklotet till Påskön, där ett fåtal av de fantastiska jättelika stenskulpturerna fortfarande står kvar efter århundraden...och hugger sönder ett öra! Tar...SÖNDER...statyn.

Genom ren skär tur blev han upptäckt och sitter nu i förvar till dess de beslutat ett straff. Borgmästaren föreslår ett hederligt byte - ett öra för ett öra. För att driva hem hur j-a förbannade de är över tilltaget.
Jag har god lust att hålla med.
Ett års hårt straffarbete är något annat jag skulle rekommendera.

Tillhör dessa idioter verkligen samma art som en själv? Hur kan man besöka en annan plats kulturarv som utgör troligen 90% av deras inkomst och ge sig på att ha sönder det för att man vill ha en souvenir. Vad gjorde hans föräldrar för fel?

Uppdatering:
På ett videoklipp på Aftonbladet ses puckot iförd en Che Guevara-tröja. Nu är jag övertygad - för idiotbeteende och för att han solkar minnet av en man som, trots svagheter och problem, alltid försökte kämpa mot sanna orättvisor, så ska miffot tvingas jobba ideellt i fattigkvarteren i Buenos Aires i sju år.






Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

kai sa...

Jag hade tagit fram och slipat min fädernesärvda Marttiini-kniv, men vid närmare eftertanke förefaller straffarbete i Buenos Aires på det hela tagit vara både mer stämmande till eftertanke för förövaren samt nyttigare för mänskligheten i stort - ett avhugget öra går inte att använda till så mycket på det hela taget.