tisdag 25 augusti 2009

Skönlitterära arkeologer

Arkeologer har få fördelar av sitt yrke, förutom just det faktum att de kan titulera sig arkeologer. På gott och ont blir folk alltid lite fascinerade av att träffa denna sällsynta och mytomspunna art - och inte sällan går de ifrån upplevelsen med ett visst mått besvikelse... Inte många Indiana Jones ibland oss. Det finns åtskilliga skönlitterära böcker med arkeologer i huvud- eller biroller, från deckare till skräckromaner till humor-litteratur. Agatha Christie som var fru till en (enligt ryktena) ganska otrevlig karl som dessutom var arkeolog tog ut vissa inre aggressioner genom att göra en sådan till mördaren i en av sina böcker.

Johanne Hildebrandt skrev för några år sedan en skräckis i arkeologmiljö (Fördömd) som närmast alla doktorander jag känner kände sig föranledda att läsa eftersom den utspelade sig på stockholms-institutionen. Men ifall någon undrar så är det inte precis en nyckelroman (tyvärr). Inledningen på seminariegrävningen är ganska bra, den desperata konkurrensen mellan forskarna likaså, men sen verkar Johanne snarare beskriva en sorts engelsk universitetsmiljö än en svensk. En arkeolog i mn bekantskapskrets påbörjade en gång för många år sedan en nyckeldeckare i Uppsala-miljö, där vissa aggressioner fick utlopp genom att vissa personer dödades med forntida vapen. En sorts katarsis som jag tror fler av oss kan dra nytta av, bara man som sagt låter bli att hänga ut personer på riktigt.

När arkeologer dyker upp i böcker är det som sagt ofta i deckare eller skräckisar, och yrket får stå för drivkraften i historien. Men nu har det tydligen kommit något ganska ovanligt, en skönlitterär roman där en av huvudkaraktärerna råkar vara arkeolog. Kulturradion i P1 imorse recenserade Carina Burmans bok "Kärleksroman".

Den handlar om här, om nu, om några medelklassmänniskor: en sprudlande arkeolog, en känslohämmad allmänläkare, en snokande skulptör, deras respektive, deras barn. 
  Men snarare än om individerna, berättar den om de olika konstellationer de kommer att ingå i under loppet av ett år: arkeologen skildras i sina roller som maka, vän, mamma, älskarinna, styvmor, Rotarymedlem och så vidare.

Wow. Jag saknar ord. Och vad bättre är - den utspelas på Gotland!

Jag förväntar mig att den kommer sälja bra på rosornas ö iallafall, med tanke på den närmast ojämförliga tätheten av arkeologer som numera bor och arbetar där. Generellt sett är recensionen mycket lovordande.

Vilka är era favoritböcker med arkeologer?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

17 kommentarer:

Anonym sa...

Favoriter och favoriter, men kommer iaf att tänka på Jan Mårtenssons "Caesars örn" och PC Jersilds "De ondas kloster". Den sistnämnda sägs delvis skildra AK...Om det verkligen stämmer är en annan fråga!

Anonym sa...

Imprisoned With the Pharaohs av H.P. Lovecraft – ingen bok och egentligen inget storverk men väl Lovecrafts enda egentliga arkeolognovell, om jag inte minns fel (nu kommer jag säkert få smäll på fingrarna av någon annan nagelbitare).

Leif sa...

Just nu lyssnar jag på "The Jewel of the Seven Stars" av Bram Stoker. Gammal hederlig engelsk överklassarkeolog som får mumieproblem.... Hittade den på http://librivox.org/ men jag har inte bestämt mig för om den är bra eller inte ännu. Själva inläsningen är iochförsig helt OK, vilket man inte kan anklaga alla Lovecraftinläsningarna på librivox för....

Men näe. Jag har nog fortfarande inte stött på någon skönlitterär arkeologbok som jag tyckt varit speciellt bra (möjligen undantaget "Rut och Knut gräver ut", vansinnigt roliga rim och nödrim), snarare har jag läst dem för att det är kul att läsa hur ens yrke skildras.

Anonym sa...

Det får väl bli mina egna påhittade arkeologer i min icke-publicerade roman "Tidens hjärta." De har en ganska undanskymd roll till en början då handlingen mest utspelar sig under 600-talet e.Kr.:
http://haecceities.wordpress.com/2009/06/21/the-heart-of-time-teaser/

tingotankar sa...

Egyptologerna får osedvanligt mycket utrymme i skönlitteraturen helt klart. Min favis-arkeolog på vita duken (prof Jones undantaget så klart) är faktiskt Evelyn Carnahan i The Mummy, spelad av Rachel Weisz. Ja, hon är typiskt tafatt och klumpig som alla akademiker måste vara på film, men med den där underbart besatta glimten i ögat och en härlig entusiasm över sitt yrke och sina upptäckter.

Jag har också svårt att hitta favoriter i skönlitteraturen. Men det ska finnas en diktsamling som utgår från osteologi som jag ska leta upp vid ett tillfälle...

Leif sa...

Om jag inte missminner mig helt är väl Evelyn Carnahan i the Mummy bibliotekarie och inte arkeolog... Å andra sidan var det ett bra tag sedan jag såg filmen i fråga så jag kanske minns fel.

Johan C sa...

Intressant med en bok som utspelar sig på Gotland som INTE är en halvtaskig deckare. :) Enda anledningen att läsa är nog för att se om hon varit i våra lokaler och snokat, men det är väl en anledning så god som någon?1 :)

tingotankar sa...

Johan N: Den boken ser vi fram emot med förtjusning!

Leif: De elaka forskarna vid Bembridge college tvingade henne att arbeta som bibliotikarie eftersom hon är kvinna, men sen fick hon möjlighet att gräva ut lokaler. Kom ihåg att egyptologer är mer textbaserade i sin forskning dessutom. Min favis-scen från andra filmen är i inledningen när hon och hennes man ska ta sig in i en gravkammare de undersöker och hon först ger honom en pyttehammare och mejsel. Vid hans trötta blick ger hon efter och överlämnar en slägga! Det är en sån underbart medveten komik kring deras destruktiva IJ-arkeologi...

Johan C: AHA! ser fram emot en recension av boken på K-bloggen framöver :D

MEE sa...

Lovely in Her Bones och Paying the Piper av Sharyn McCrumb!

tingotankar sa...

McCrumb - det ska jag kolla upp!

Anonym sa...

Har noterat att den ledande nederländska dendrokronologen, tillika arkeologen Esther Jansma, vid googling utmärker sig främst som skönlitterär författare, men jag har själv inte läst något av henne i den genren.

Anonym sa...

Marie Jungstedt har skrivit en deckare om en stackars arkeologistudent som mördas,"Den inre kretsen" heter den. Utspelar sig på Gotland och är rätt ok.

tingotankar sa...

Just det ja, "Den inre kretsen" har varit på min läslista länge - den ska jag kolla upp.

Anonym sa...

Ooooh - Donna Tartts "The Secret History"! Absolut bäst. Eller, förresten, räknas antikare som arkeologer?!

Kenneth Ekdahl sa...

Man kanske borde införa en inofficiell doktorshatt för arkeologer? En snygg sliten skinnhatt t.ex. :-)

Mycket snyggare än lagerkrans. :-)

tingotankar sa...

En keps vore nog mest realistiskt, fast jag röstar på en snygg fedora av uppenbara skäl.

Kenneth Ekdahl sa...

En av de mer färgstarka arkeologerna i Time Team har en sådan, han har blivit en av mina idoler. :-)