Jag medger att jag inte är Mensa-material, men 7 års forskarutbildning borde ändå gett mig kapacitet att tolka textmaterial hjälpligt. Men jag kanske underskattar kraven på dagens medborgare. Jag fick ett brev från SJ Kundtjänst, via PlusGirot. För ett par månader sedan var vi mitt inne i ett trafikkaos som inte kunde skyllas på isländska vulkanutbrott eller terrorattacker, men som trots det gjorde den dagliga pendlingen t.o.r. Uppsala-Stockholm till ett mindre helvete. Vid något tillfälle skedde en försening som gav mig rätt till ersättning, vilket trillade ned nu ett par månader senare i form av en PlusGiro-utbetalning.
Summan?
25 kr
Wow - det täcker nästan upp förlorad arbetstid
Jag har inte Nordea-konto så hur får jag ut pengarna?
Å, det är så enkelt - gå bara till en butik.
Kostnaden för att lösa ut en giroblankett i en butik?
25 kr
Eeeh, okej. Kostnad för att lösa ut blanketten på Nordea?
50 kr
Allt detta finns att läsa stort och tydligt på lappen som följde med blanketten - samt på själva utbetalningsblanketten.
Samtidigt, som för att jävlas med mig ordentligt, står det en ensam rad längst ned: "Ingen avgift vid inlösen i butik eller Nordea".
Så fråga jag står inför: Är det eller är det inte en avgift på minst 25 kr för att lösa in min utbetalning på 25 kr...?!!
Jag har två olika uppgifter på samma kupong.
Om det inte är en avgift varför i hela fridens namn skriva i informationen som följer med runt och på lappen att det ÄR en avgift!!? Om det är en avgift why bother skicka en utbetalning på samma summa!?
Är det jag som är pantad eller borde någon på Kuponginlösens informationsavdelning få sitta i skamvrån med dumstrut och sedan skriva "Jag är en kommunikationsidiot" 100 ggr på svarta tavlan?
Och nej - att gå in på Plusgirots hemsida ger ingen mer användbar information
Läs även andra bloggares åsikter om SJ, Kuponginlösen, byråkrati, Kafka, kommunikation, plusgirot
söndag 18 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
7 kommentarer:
Det här låter ju helt sanslöst. Ring Sverker.
Jag ska starta Facebook-grupp...
Jag inbillar mig att du slipper betala avgift just pga att det är så låg summa som ska betalas ut. Iaf på Nordeabanken om du går dit. Gå dit och fråga vid tillfälle.
Men varför skriver de inte deti så fall! Varför skriver de helt motstridig info på en o samma giroblankett? Varför finns ingen information på webben? Varför måste jag kasta bort ännu mer tid på att ta reda på vad som gäller?
Voffor gör di på detta sättet...?
Jag hade ett liknande problem (om än större summa), det slutade med att jag tvingades öppna ett konto i Nordea bara för att få in pengarna där för att sedan genast flytta dem till "min" bank!
Hej!
På ALLA utbetalningshandlingar skrivs texten om avgiften ut. Men om man får mindre än 50 kr (var det när jag jobbade på Svensk Kassaservice i alla fall) så behöver man inte betala avgift, varför texten om "ingen avgift" tillföres på dessa. Jag håller med om att det är korkat, men summa summarum är att du inte behöver betala någon avgift. ;-) /Annelie
Tror det var en PlusGiro-blankett jag fick för nå't år sedan som resulterade i ungefär samma frustration hos mig... Iaf tills jag gick in på min 'egna' bank och de glatt satte in pengarna utan avgift på mitt konto. Sen var det bara att gå runt hörnet till Bankomaten. Kändes urfånigt, men det fungerade!
Skicka en kommentar