söndag 2 maj 2010

Hembygdsföreningarna i fokus: Tendens P1

I veckan kommer programmet Tendens i P1 att sända en serie program runt temat Hembygdsföreningarna. Inslag som jag tror att många bör lyssna på, speciellt om de är verksamma inom kulturarv- och kulturmiljösektorn.
Många hembygdsföreningar drivs med utifrån stolthet, nyfikenhet och ren glädje kring förmedling av traktens historia och förhistoria. Jag har träffat och talat med åtskilliga av dessa under årens lopp. En del deltar även aktivt själva i att inventera sin region och öka vår kunskap om forntida bebyggelse.

Tyvärr har det parallellt med detta alltid funnits inskränkta, rasistiska individer och grupperingar som försökt ta över eller utnyttja denna goda föresats. Tidningen Expo har nu tydligen ett samarbete med rörelsen för att hjälpa de lokala föreningarna att upptäcka och motverka sådana försök att knyta hembygdsföreningarna till anti-demokratiska rörelser. Ett fantastiskt bra initiativ av båda parter.

Om detta och mycket mer alltså i Tendens på måndag till onsdag.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tycks vara ett "månhjul" av samma typ som i Högsbyn och Norrköping
http://www.catshaman.com/s23vokadal/02voct.htm

Det var på den tiden man bara var intresserad av halvåret 6 eller 7 månvarv
Det var innan man delade i 12 månader
ha det
bengt

tingotankar sa...

Bengt - Gissar att denna kommentar råkade hamna fel, och att den hör hemma i inlägget innan om solvagnen. Jag är inte kompetent att avgöra astronomiska teorier, men det var kul bilder av liknande hällristningar som fanns på (din?) sida. Säkerligen har flera av dem något gemensamt. Månhjul är en intressant teori. Invändningen kunde vara att det vi hittar av hjulkors i övrigt är gjort i brons (brandgult) och guld vilket indikerar en solsymbol snarare.

Anonym sa...

Lite annan vinkel på det här med hembygdsföreningar:

Hembygdsreflektion

Att värna 'hembygden' är att värna historia, geografi och sina egna rötter. Att vara hembygdsvän är att gilla sitt ursprung och sina svenska rötter. Det är att i bästa mening vara patriot, att gilla sitt land.

En stolt patriot är jag och gläds att höra nationalsången när Tre Kronor vinner en eller annan match i hockey-VM nu i maj.
En stolt patriot är jag och gläds över att min hembygd är den plats i Sverige där det senaste kriget 1809 utkämpades - i Ratan, i socknen Bygdeå.
En stolt patriot är jag över att vice statsministern Maud Olofsson har sitt hem i Högfors hemma i min hembygd Bygdeå.

Sveriges Hembygdsföreningar ska tillsammans med Expo ägna sig åt rätten till begreppet 'hembygd'. Det förstår jag inte. Eller förstår jag? Jippot ska ju givetvis ge det mångkulturella projektet support.

Mångkulturalismen och kulturrelativismen har blivit den senaste barlasten i det Sverige som är världens mest homogena och likriktade land där allt är neutralitet och... kulturell marxism.

tingotankar sa...

Jag tror de allra flesta hyser en kärlek till den ort där man växte upp. Men få, närmast inga, människor kan visa entydligt konsekventa rötter tillbaka i flera generationer till en enda bygd. Min familjs släktforskning, som nog är ganska typisk, visar på släktingar i Jämtland, Medelpad, Västmanland och Värmland, Södermanland och Uppland i raka led bara några få generationer tillbaka. Och då har jag inte ens nämnt min franske farfar och hans spanske farfar...

Man kan vara stolt över sin bygd och älska den utan att för den delen förblindat försöka påstå att isolering och främlingsfientlighet behöver vara en del av den stoltheten. Om man älskar någon gör man det trots - på grund av - alla dennes egenheter och konstigheter. Det man lär sig om det man älskar borde vara en källa till glädje - inte förnekelse och försök till mörkläggning. Och man borde vilja dela den kärleken med alla, inte stänga in den och låta den förtvina.