måndag 18 oktober 2010

Etik och genetik

Även i vårt rejält sekulariserade land är det känsligt att pilla med mänskliga kvarlevor. Oavsett om det är av religiös övertygelse eller rent filosofisk finkänslighet, de dödas ben hamnar i en helt egen kategori som vi alla förhåller oss till. Det gäller även det genetiska material benen delvis består av, som vi numera kan dra fram även ur extremt gamla skelett. Med tanke på hur biologi missbrukats under de senaste par hundra åren för att förnedra och förtrycka människor av olika ursprung, utseende och kön så är det helt berättigat att vi kräver mer av oss själva när vi vill studera och analysera ben och gener.

På torsdag och fredag är jag i Göteborg på en konferens anordnad av bland annat Per Persson och Kristian Kristiansen där ett antal av de som studerar förhistoriskt genetiskt material i framförallt Norden får presentera sin forskning. Det ska bli oerhört intressant att höra dem berätta omvad de håller på med och få diskutera och debattera projekten. Öppningstalare är Eske Willerslev från Center for GeoGenetics i Köpenhamn som bland annat varit med om att kartlägga hela arvsmassan hos en 4000 år gammal grönländare. För allmänintresserade håller Eske en öppen föreläsning torsdagen den 21:a kl 17.30.

Som sagt, DNA är känsliga saker och det kan ibland ifrågasättas om vi går för snabbt fram, drar för höga växlar på ofta ganska begränsade genetiska studier på ett bristfälligt material. För att inte tala om etiska problem runt analyser av historiska personer med eller utan kända släktingar. Som av en slump anordnar norska Forskningsetiske Komiteer ett öppet seminarium på detta tema i Oslo på onsdag: More than just bones?
De har lyckats samla en mycket intressant skara forskare från olika discipliner som ska hålla föreläsningar runt detta tema, t ex Kjell-Åke Aronsson, museichefen i Ájtte, Erika Hagelberg, professor i evolutionsbiologi, bioetikern och filosofen Malin Masterton och Sebastian Payne som arbetar med vetenskapsanvändning inom English Heritage.

Synd att man inte kan vara överallt samtidigt.

Det är klart, även etik är kulturellt betingat. Inredning och utsmyckning skapat av de dödas ben i benhuset i Sedlec, Tjeckien. (Wikipedia commons)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Kurt sa...

Förutom de etiska aspekten så finns det ju också rent vetenskapliga skäl att vara försiktig. Tekniken går hela tiden framåt, ibland kan det därför vara bra att spara så mycket av ursprungsmaterialet som möjligt. När Svante Pääbo skulle svekvensbestämma DNA från neandertalare så hade han stora problem pga modern kontamination .