tisdag 17 juni 2008

Rädslans institutionaliserade lätthet

Jättarna börjar vakna ur sin slummer.
Både SvDs och DNs ledare höjer sina mullrande stämmor mot FRA.

Själv tycker jag att man kan nöja sig med att läsa Peter Englunds inlägg. Publicerat dels på hans egen blogg, dels i DN. Han vet vad han talar om.

Det finns inget hot som berättigar denna extrema övervakning
Det finns ingen teknik som säkerställer oskyldigas rättigheter
Det finns ingen teknik som kan sålla fram de skyldiga ur denna massflod av meddelanden
Det finns inget annat än fruktan som driver denna lag
Fruktan för mista sin position som myndighet (Försvarets radioanstalt)
Fruktan för att inte ha kontrollen (Regering)
Fruktan för ny teknik man inte förstår sig på (Riksdag)

Vi gör nog alla rätt i att frukta denna institutionaliserade rädsla

Uppdaterat kl 10:00
I dagens UNT tillfrågas några riksdagledamöter hur de kommer resonera inför morgondagens röstning. Följande obetalbara citat kommer från Cecilia Wikström (Fp):

- Jag har bestämt mig för hur jag kommer att rösta men jag tänker inte säga det
till dig eller någon av de andra tidningar som ringt och frågat.
Integritetsaspekten är alltid oerhört viktig för en folkpartistisk
riksdagsledamot.

Så vår folkvalde har bestämt sig, men har inte ryggrad nog att låta sina väljare veta vad hon beslutat och på vilka grunder. För att integritetsaspekten är så viktig.
George Orwell måste förbanna sitt öde att han inte är i livet och kan skriva om detta.

Som Arne Anka en gång sade så vist - "det ska fan att vara satiriker i detta land..."

UPPDATERING: CECILIA WIKSTRÖM TÄNKER RÖSTA NEJ!
Det var det hon faktiskt menade!!! Även om jag tycker att hon kunde haft lite mer civilkurage och sagt det rakt ut så kan ingen hävda annat än att hon har STORT kurage att faktiskt gå emot partilinjen i detta.
TACK Cecilia, och ursäkta min skrivning ovan.
Ska bli intressant att se om populisten Federley kryper till korset i sista stund när det verkar som förslaget faktiskt kan fällas.


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: