måndag 10 november 2008

Tala är silver, skriva är guld

Av någon outgrundlig anledning har jag försatt mig - helt frivilligt - i den situationen att ha två föredrag denna vecka. Måste vara min ständigt närvarande masochistiska ådra. Fast det ena var inte så illa. Vi har haft en del lunchseminarier på institutionen det senaste året i samarbete med antikarna. Lite mer informella och kortfattade föredrag och föreläsningar kring gemensamma huvudteman, som fram tills nyligen mest rört urbanisering och landsbygd. De so´m tycker att varje vaken stund utan fortbildning är bortkastad tar med sig sin medhavda lunch till seminarierummet och får lära sig mer om GIS, stadsbildning i Grekland, Gamla Uppsala o dyl.

Mitt lunchseminarium handlade inte alls om sådant, utan var tänkt som en liten mjukstart på ett möjligen nytt tema: "Tillämpad arkeologi".
Nej, vi vet inte heller hur det begreppet ska förstås - vi väljer att uppfatta det som ett tema rörande interaktionen mellan arkeologer och andra delar av samhället, från intresserad allmänhet och skolor, till medier och museer. Jag sparkade igång med att prata lite om "tredje uppgiften på nätet". Om förmedling och kommunikation i diskussionsforum, om digitala nätverk, samt framförallt bloggande så klart. Lite erfarenheter jag fått under de närmare 1 1/2 år jag hållt på med detta nu (vojne!). Vi diskuterade också möjligheten att starta en kollektiv officiell blogg på institutionen i samma anda som K-bloggen på RAÄ och Forskarbloggen på SLU i samband med att vi genomför en extremt behövlig uppfräschning av vår hemsida.

Jag hoppas kunna tracka mina kollegor på insitutionen med att hålla fler lunchseminarier kring huvudtemat under våren, nu när jag föregått med gott exempel. (Pust)

I morrn bär det av till huvudstaden för att deltaga i två dagars debatt och diskussion kring det minst sagt kittlande ämnet "fyndstrategi", anordnat av Historiska museet och RAÄ. Det blir långt mer nervöst...

SEN ska jag fortsätta med avhandlingen! (tror jag)




Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kolla även upp "lingvistbloggen" vid SU. De har institutionsbloggatr i flera år kring olika språkrelaterade fenomen.

Anonym sa...

Oj jag missade länken

http://ling-map.ling.su.se/blog