söndag 20 juni 2010

Kreativ dag?

Jorge Cham (till höger) hälsar på Mernosh Saatchi på Uppsala Creativity Day, arrangerat av Junior Faculty. (foto: Åsa M Larsson)

I fredags var jag på en heldagskonferens arrangerad av Junior Faculty vid Uppsala universitet. JF startade på initiativ av "unga forskare", dvs de som har en masters eller doktorsexamen som ännu inte kan luta sig tillbaka på en fast anställning eller säkrad framtid inkomst från större forskningsprojekt. Med andra ord inkluderas personer i en ålder som inom andra branscher aldrig skulle refereras till som "yngre" eller junior. Syftet är att hjälpa dessa alumni att knyta kontakter, bilda nätverk, nå ut till privat och offentlig sektor, promota Uppsala universitet och skapa god forskningsmiljöer. Det här är ett väldigt bra initiativ och jag hoppas det fortsätter få stöd på alla sätt och vis från universitetet och sponsorer. Inledningsvis var det medicinare och naturvetare som var verksamma men nu finns det även en Hum/Sam-sektion representerad.

En gång om året arrangerar JF Uppsala Creativity Day och årets tema var "how to promote creativity". De hade fått in en hel del imponerande talare: Nobelpristagaren Harold Kroto, konstnären Stina Wollter, psykologen Farida Rasulzada, forskaren Ola Thufvesson, industridesignern Hedvig af Ekenstam och grundaren/VD för Humblestorm Mernosh Saatchi. Men sist på dagen låg den talare som jag måste erkänna var den huvudsakliga anledningen att jag anmälde mig så fort som möjligt: Jorge Cham, skaparen av den underbart nördiga och skrämmande korrekta serien Piled Higher and Deeper (PhD Comics) som handlar om akademin i allmänhet och att doktorera i synnerhet. Jag och många, många, många av mina kollegor överlevde mentalt till stor del tack vare att vi läste, kopierade, mejlade och klistrade upp hans underbara serie överallt.

Sir Harold Kroto, nobelpristagare i kemi 1996 och en mycket begåvad illustratör. Ser former och matematik i allt och diskuterade bland annat hur detta är ett allmänmänskligt fenomen. Här visar han bilder på ett antal neolitiska stenfigurer som uppvisar olika geometriska former som överenstämmer med den platoniska symmetrin. (Åsa M Larsson)

Mitt övergripande intryck av dagen var lite halvdant. Organisatörerna hade gjort ett bra jobb på det stora hela och en del av strulet låg utanför deras kontroll. Det övergår till exempel mitt förstånd att Uppsala universitet inte tillhandahåller en tekniker i föreläsningssalen när det är ett sådant stort evenemang med inbjudna högdjur från utlandet och näringslivet. Det är pinsamt på gränsen till outhärdligt att det är strul med ljus, ljud och slides även om det var in ganska liten skala. Det ger ett onödigt dåligt intryck av universitetet och det borde ligga i deras eget intresse att sköta sånt här bättre.

Jag tror dock att organisatörerna lärde sig lite av det hela också. Som att se till att inbjudna föreläsare har koll på att de ska tala engelska, vilket tydligen undgått en eller ett par av dem. Och jag skulle vilja föreslå att de som vet att de ska tala engelska förbereder en skriven presentation för det krävs om man ska prata på ett annat språk. Andelen svengelska var ibland pinsamt stor. Ett mycket viktigt tips till talare som ska komplimentera en tidigare talare - lär dig hans namn! Särskilt om det är en nobelpristagare! (du milde...)

Jorge Cham hade med sig en bunt album av sin serie som han sålde och signerade. Han hade nog underskattat anstormningen av fans som köpte upp nästan varenda exemplar. (Åsa M Larsson)

Jag har under de senaste åren suttit på ett antal liknande konferenser och har blivit lite mätt på vaga idéer och intressant forskning som saknar konkreta förslag på lösningar i dessa sammanhang. Jag uppskattade visserligen bredden på de inbjudna och att ett genomgående tema var att bejaka intresse för konst i dess bredaste bemärkelse, kreativitet i stort och smått, passionerat intresse för hobbies osv, eftersom de kan leda in dig på frågor och lösningar du inte kunnat föreställa dig.

Krotos adrenalin-pumpade föredrag var mycket bra inledning och det var underbart att se en sådan framstående forskare prata om sitt intresse för att illustrera och designa, och att lära ut lustfylld vetenskap till barn. Annars var det egentligen bara Mernosh Saatchis föredrag som jag personligen tyckte gav något, när hon pratade om utmaningen med att skapa en kreativ arbetsplats och samtidigt leverera resultat, och vikten av att ha mentorer. Jag skulle kunna offra min vänstra arm för att få henne som mentor.

Ja och så Cham då, som uppfyllde mina förväntningar genom att hålla ett mycket roligt anförande, med en hel del tänkvärda inslag om forskarnas villkor och vikten av att göra även sådan "som man inte borde göra". Som t ex att skapa en serie som är ett globalt fenomen idag, mycket tack vare att den lades ut på nätet och spreds via sociala nätverk hos studenter.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Daniel sa...

Attans att man missade det - har du ingen bättre bild på Jorge Cham - är han lik "the nameless hero" i verkligheten..??

tingotankar sa...

Ganska lik - lite bredare ansikte och inga glasögon. Gissar att den namnlöse är hans Clark Kent ;)

Tyvärr blev min närbild lite suddig. Men om du vill se närbilder kan du googla hans namn och välja bilder - det finns tusentals.