tisdag 8 januari 2008

Nytt år - nytt hopp för framtiden

Ett nytt år har så sakta rullat igång. Själv är jag första dagen på jobbet efter lite utökad ledighet med barnen (men utan de snöaktiviteter jag hade planerat för). Börjar så sakta öppna mig för information från omvärlden.
Några glada nyheter har iallafall nått mig, som ger den där livsviktiga inledningen:

Jonathan Lindström har av föreningen VoF (Vetenskap och Folkbildning) utsetts till årets folkbildare. Jonathan är utbildad arkeolog och erfaren grävledare som skolat om och numera använder en stor del av sin makalösa pedagogiska talang till att göra barnböcker om allt från universum till dödshus från stenåldern. Eftersom han har den avundsvärda talangen att vara en fenomenal illustratör så kan han dessutom arbeta mer involverat än de flesta andra med att låta bilder berätta tillsammans med texten. Min 5-åriga dotter älskar både "Allt från början" och "Dödshuset", trots att hon naturligtvis bara förstår delar av det. Men de får henne att vilja veta mer, att tycka att detta är intressant, roligt, givande. Min tre-åring älskar bilderna.
Ingen i min vetskap förtjänar detta pris mer än Jonathan Lindström.
Läs mer på Aardvarchaeology.

Kim Darmark har tilldelats en doktorandtjänst vid institutionen för arkeologi i Stockholm. Kim är en oerhört duktig och kunnig stenåldersarkeolog, med specialintresse i stenteknologi och evolutionära modeller inom teknologi och hantverk. Jag måste säga att stockholmarna har gjort ett utmärkt val. Det är också trevligt att se att de är villiga att seriöst behandla ansökningar från personer som tidigare studerat någon annanstans. Det är lätt hänt att endast internrekrytering sker i dessa dagar med få och begränsade chanser att ta sig in på forskarutbildningen. Alla arbetsplatser mår bra av lite nytt blod. Jag säger detta med den fulla insikten om att jag själv sitter på samma institution där jag läste A-kursen en gång i tiden.
Jag ser fram emot att höra mer om Kims projekt i framtiden.

Som grädde på moset kan också meddelas att Södertörns högskola har gett en doktorandtjänst till Kristin Ilves, vilket ger en behövlig nytändning till den marinarkeologiska enheten där.
Bra start på 2008.


Andra bloggar om: , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Martin sa...

Darmark verkar vara en arkeolog i min smak, men hanhon står som försteförfattare till endast fyra arbeten i VITALIS!? Bra jobbat att lyckas få doktorandtjänst ändå.

tingotankar sa...

Kim är av manligt genus - så nu har de en av varje i Stockholm.
Hur många nyantagna doktorander har mer än sin C-uppsats publicerad innan de blir antagen? Kanske en eller två artiklar på sin höjd, något mer är ganska ovanligt. Kim är ändå ovanligt erfaren, eftersom han har varit delförfattare i ett gäng rejäla rapporter av digert omfång, och har deltagit i flera internationella konferenser.

Och ja, han är helt klart en forskare i "din smak" ;-)

Martin sa...

Oj, du har rätt, jag hade glömt bort hur det var. När jag själv blev antagen till forskarutbildningen hade jag bara en enda tryckt skrift i arkeologin. Jag har blivit så van vid att bedöma konkurrenter om universitetsjobb på doktorsnivå.

Kim är dessutom en betydligt äldre och mera erfaren arkeolog än jag var. Jag blev antagen som 21-åring efter två säsonger i fält!

tingotankar sa...

Ja ens egen personliga förhistoria försvinner i ett rosa töcken... Men 21 år!?! Trodde knappt ens engelsmän lyckats med den bedriften. Den senaste som var så ung var möjligen Wunderkinder Welinder :D

Martin sa...

Det var före Tham-reformen, varenda människa var arkeologidoktorand på den tiden.

Jag började skolan vid 6, tog fil.kand. vid 20 och hade bra försprång fram till 26, när jag skulle ha disputerat om jag hade tagit de stipulerade fyra åren på mig. I stället dröjde det (mest p.g.a. olämpligt avgränsat avhandlingsämne) till 31 innan jag disputerade.

Jag tröstar mig med att på dagens arbetsmarknad skulle även en ung Stig få jobba på Connex.

Kim von Hackwitz sa...

Jag måste ju kommentera bara för att det redan har blivit en grej i Sthlm med två Kimmar och "är det egentligen ett kill- eller tjejnamn?!" Frågan har ställts. Men vi är väldigt glada att få Kim Darmark som doktorand hos oss. Där fick ni i Uppsala ;P

tingotankar sa...

Kan ni inte placeras i samma rum så det blir maximal förvirring? :-D

Vad kan jag säga, så fort Uppsala kultiverar något värdefullt så kommer stoockholmarna och skördar frukterna... ;-)