fredag 17 augusti 2007

En kamera för arkeologer (och småbarnsföräldrar)

Ekonomin går hackigt och vi måste alla dra vårt strå till stacken - genom att konsumera. Ja, så kan jag i alla fall ursäkta mig själv när jag nu slutligen inte kunde låta bli att köpa en ny kompakt digitalkamera. Har tidigare släpat runt på en rätt ålderstigen modell från slutet av 90-talet som jag ärvde av morfar - kunde ta ung 44 bilder...
Sen har jag en rejäl system-digitalkamera inköpt av stipendiepengar för att kunna ta lite halvproffsiga bilder på föremål och landskap - kittlande saker som snörornering på keramikskärvor och sprickbildningar på brända ben (fråga inte). Men den släpar man knappast med sig på en fest, en exkursion ut i buschen och jag är alltid supernervös när jag har med den i fält. "Är den blöt, kom det in ett sandkorn i väskan!!?"

Men nu är alla dessa problem över. Jag har hittat den perfekta kameran för mig:
Olympus Stylus 770 SW. Den är komplett vattentät ned till 10 meters djup i två timmar och klarar stötar motsvarande ett fall på 1,5 m rakt ned i golvet (utmärkt både när man klättrar runt på fornborgar och har nyfikna småbarn). Inga problem med att stoppa ned den lilla tingesten i fickan och plocka fram den i hällregn och blåst på utgrävningar och exkursioner. Kan äntligen passa på att ta bilder på ungarna på badhuset och på stranden. Perfekt att ha i båten nästa sommars seglingssemester (bara jag inte tappar den i plurret!).

Olympusen kostar runt 3200 kr, vilket är liiite dyrt, men det får det vara värt. Det finns några fullgoda alternativ som är snäppet billigare. främsta utmanaren är Pentax Optio W30 som är vattentät ned till 3 m, så om man inte som jag hyser ett avlägset hopp om att få åka på dyksemester igen innan jag blir gråhårig, så är den nog att föredra, då den är runt 800kr billigare. Inte lika stötsäker, men damm-säker iallafall. Både w30 och 770SW har föregångare som också är vattentäta och ännu billigare då de är utgångna modeller.

Det finns bra tester av Olympus (och även Pentax) på Digital Camera Info och Digital Camera (som faktiskt tog ned den på 23 m djup och den överlevde!)

Nu gäller det bara att träna bort alla de gamla reflexerna som infinner sig när det är regnigt eller blött och faktiskt låta den vara framme...
Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

Martin sa...

Vi ser fram emot mycket fynd- och fornlämningsporr här framöver!

Jag har också köpt ny kamera, nämligen samma modell som Lunkan köpte efter mycken vånda.

Anonym sa...

Hmmm, Åsa, håller inte du på med nåt neolitiskt? Vad har du då på fornborgar att göra? :-) Bra Martin, då får jag äntligen litet bonus från Apan-sonic.

tingotankar sa...

Fornborgar ger en god utsikt över de intressanta åkerimpedimenten på vilka de neolitiska boplatserna äro belägna. Bra läge för fotografering m a o ;-)