måndag 26 maj 2008

Ting som skapar tankar

Min favoritscen i en film - alla kategorier - är den där Brian i "Life of Brian", nyss utnämnd mot sin vilja till profet, finner en folksamling nedanför sitt fönster som skanderar hans namn. I ett tappert försök att få människorna att inse att de inte behöver söka upp ledargestalter som ska bestämma över deras liv ropar Brian förtvivlat: "You are all individuals!!!!"
Varvid en kör av röster svarar honom: "YES! WE ARE ALL INDIVIDUALS!"
Sedan en ensam liten röst någonstans från hopen: "I'm not"
Den scenen summerar metervis med litteratur om debatten mellan struktur och agent inom forskningen.

Imorse fick jag ett mejl från Lars "Arkland" Lundqvist som bifogade en digital affisch för en kommande utställning på Östergötlands länsmuseum, som ska visa upp examensarbeten av den första kullen avgångsstudenter vid Linköpings universitets kandidatprogram "Slöjd, Hantverk & Formgivning".
Namnet på utställningen: Ting & Tankar



Okej, det köper jag - så originell var jag inte när jag gav namn till bloggen för ungefär precis ett år sedan, det inbillade jag mig aldrig.
Det smått läskigt häpnadsväckande är dock att formgivaren valt fonten "Curlz MT" för rubriken - samma som jag valde för ordet "Ting" i min banner. Intrycket är därför ganska snarlikt mellan utställningen och min blogg. Jag önskar att jag kunde ta någon sorts credit för slöjdprogrammet, dess elever eller åtminstone museet - men ack nej. Detta är nog helt enkelt ytterligare ett bevis för att vi alla agerar inom begränsade strukturer hur mycket vi än vill tro att vi är individer. Gissar att formgivaren satt med Photoshop liksom jag och letade upp ett teckensnitt som såg kul ut. Tänker åtminstone styrka mitt ego med att jag håller mig på god nivå med specialistubildade inom denna disciplin. Nu valde jag en annan font för "Tankar", som ett subliminalt (okej, totalt övertydligt) meddelande om diskrepansen mellan objektet och subjektet. En utbilda formgivare skulle säkert påpeka att det ger ett stökigt intryck. Men det är min blogg, så jag jag bestämmer.

Det är mycket fokus på individen och alla de val vi har i vårt moderna samhälle. Det kan vara värt att betänka ibland att dessa val inte är så många och fria som vi ofta inbillas att tro - och att zeitgeist alltid kommer hålla oss i sitt grepp. Hur kan man annars förklara att detta myller av Arvid och Elsa på dagis. I det materiella som omger oss avslöjar vi oss, hur mycket vi än vill tro att vi är fria själar med fria val.

Bara för att visa att jag inte är långsint och inte kommer stämma museet för copyright-överträdelser och tvinga dem betala mina CSN-lån, så vill jag bara säga att jag vet att kopiering är den främsta formen av smicker. Som en inbiten artefakt-fantast uppskattar jag även att universitetet håller hantverkskunnande och materialkunskap vid liv - det är pinsamt undervärderat i dagens samhälle. Att associeras även indirekt med detta är en glädje för mig.
Sexton studenter som arbetar i allt från metall till textil till trä till glas ställer ut sina arbeten på museet fram till hösten. Hade jag tid och möjlighet skulle jag titta in själv.




2 kommentarer:

Göran Larsson sa...

Ett märkligt sammanträffande. Iofs är Curlz ett typsnitt som ger associationer till smidda ting, hantverk, så där finns det nog en koppling.
Sen tror jag att du har fel när du antar att en formgivare skulle tycka att din logga var stökig. Att blanda olika typsnitt är faktiskt en hyllning till den modernism som en av Weimarrepublikens allra finaste institutioner, Bauhausskolan (inte bygg- och möbelmarknaden), stod för. Bauhaus revolutionerade typografin, rensade ut den svårlästa frakturstilen från tyska trycksaker, förenade det funktionella med det djärva.
Bara för att hånas, förföljas, stoppas och tvingas se frakturen återinförd under nazismen.
Din logga är snygg och djärv men lite illa balanserad. Jag skulle gå upp i grad på ordet TING, ner i grad på &-tecknet, spärra mellan T och I i TING samt knipa mellan T och A i TANKAR. Handen är cool och skärsleven men vad är det den senare gör? Röda vågor? Måste de vara med?
Hoppas du inte säger upp bekantskapen med mig.

din pappa

ArchAsa sa...

För dom som missat det så är min far tryckare, lärlingsupplärd på 70-talet (även om han numera inte verkar i tryckerierna). Ett av mina bästa barndomsminnen var att plocka med tunga blytyper för olika sorters bokstäver.

Du har helt rätt i att jag borde klämma in lite mer utrymme mellan bokstäverna i "Ting", och nog också att jag borde klämma ihop "Tankar" (på alla de vis). &-tecknet gillade jag att det var stort, men smaken är olika.

får mejla över filen så kan du få arbeta fram ett mer professionellt förslag - men skärsleven kommer jag insistera på:
Skärsleven, arkeologens främsta redskap, skär en fåra i jorden och ur den flödar det en blodröd flod som får symbolisera både det kroppsliga och det passionerade. En flod som växer och breder ut sig. Kanske skärslevspetsen representerar fokus.

Ja, så högtravande kan man resonera en lördagskväll framför Photoshop när man pysslar med annat än avhandlingen. :-)