onsdag 10 september 2008

Fysiker rappar fett om LHC

Nej, jag tror allvarligt inte att världen går under idag, när de trycker på startknappen för LHC. Isåfall skulle jag inte sitta vid mitt skrivbord i ett gråmulet Uppsala och våndas över min avhandling. Då hade jag istället tagit stipendiepengarna och ungarna och levt loppan på Disneyworld i denna stund. Inte för att jag inte i vissa stunder funderade allvarligt på om forskarna nere i Schweiz verkligen vet vad de ger sig in på, i min erfarenhet kan fysiker ha totalt tunnelseende (till skilllnad från humanister...). Men som de tålmodigt förklarat, OM skräckscenariot att denna process skapar svarta hål stämmer - vilket är extremt otroligt i sig - så skulle det ske med jämna mellanrum i naturen, och eftersom vår planet fortfarande existerar några miljarder år senare så skulle det isåfall betyda att dessa svarta hål inte växer utan upphör att existera närmast omedelbart. Så det är bara att ta ett djupt andetag och förlita sig på fysikerna (tänk att jag verkligen uppmanar till detta...).



Men imorse försvann mina sista farhågor. Svenska Dagbladet länkade till en YouTube-video där forskarna verksamma i projektet rappar och dansar sig igenom en informationsvideo om sin jättelika konstruktion. Helt och hållet totalt briljant och hysteriskt roligt!!! Då andades jag ut. Detta är inte fanatiska laboratorie-kramare - de har ett liv, de har humor! Jag sätter mina chanser på tafatta hiphop-vetenskapare mot mässande domedagsprofeter utan en mikronano-sekunds tvekan.
Respekt.

På svenskan länkas även till en live-tv sändning från experimentet.

Det är klart - om jag nu har fel, och fysikerna har fel, så kan iallafall ingen komma och skriva spydiga kommentarer på min blogg för den har upphört att existera.

UPPDATERING: Ian Sample på Guardian live-bloggar på plats från LHC under dagen


Andra bloggar om: , , , , , , ,

7 kommentarer:

Martin sa...

Lugn, världen går inte under förrän 21 oktober. Det är då de första högenergikollisionerna äger rum. Nu håller de bara på att accelerera partiklarna, helt harmlöst.

tingotankar sa...

Personligen tror jag världen går under den 5:e november, dagen efter att McPalin väljs in i Vita Huset och Det Flygande Spagettimonstret slutligen får nog av mänskligheten...

Martin sa...

Jag vill inte att världen skall gå under, jag vill att den skall gå ner. På mig.

Anonym sa...

Vore intressant om du kunde kommentera följande då. Hoppas INNERLIGT att du kan visa att jag har fel!

1. T om CERN erkänner att svarta hål kan bildas vid LHC: http://cerncourier.com/cws/article/cern/29199
2. Ifall dessa bildas förutsätter man att dessa omedelbart förintas via Hawking radiation (Hr), som än så länge är en obekräftad teori!
3. Om Hr ej existerar så lär det svarta hålet kvarstanna i jorden och växa till sig. Med lätt förutsägbara följder!
4. Ev atmosfäriskt bildade mikriskopiska svarta hål lär bara passera tvärs genom jordklotet och ut på andra sidan. Helt ofarligt! Medan de på LHC stannar kvar i jordens gravitation. http://www.lhcdefense.org/lhc_risks.php

Varsågod visa att jag har fel!

Mvh
Gary

tingotankar sa...

Gary, jag vet inte om du har noterat det här men jag är inte fysiker - jag är arkeolog. Och jag har aldrig i något inlägg gett sken av något annat eller påstått att jag förstår mig på avancerad partikelfysik. Jag har gjort valet att förlita mig på att en oslagbar majoritet av de som faktiskt är kunniga på området inte visar någon oro inför ett sådant scenario och tidningarnas antal vetenskapare som har uttryckt oro har visat sig vara klart överdrivet.

Om du vill ha svar på dina frågor rekommenderar jag att du vänder dig till en fysikers blogg, kolla gärna internationellt via technorati eller Scienceblogs.

Anonym sa...

Hej!
Jo det är sant. Lite förhastat uppfattade jag dig som fysiker och var därför utmanande i tonen.

Det som ändå stör mig, är att nästan alla bloggare unisont har en så blind auktoritetstro i denna viktiga fråga.

Faktum kvarstår tyvärr att säkerheten på LHC i princip står och faller med en obekräftad teori, Hawking radiation! Hur många vet det?

Den viktiga frågan alla bör ställa sig är:
Hur liten bör risken vara för att vi skall riskera jordens undergång?

Det kan vara mödan värt att orientera sig lite.

Anonym sa...

Har hittat ett inlägg som fantastiskt bra summerar upp problematiken kring LHC:
http://nebol.se/blog/truth/2008_09_09/large-hadron-collider-cern-sakerhet/
Intervju med en kritisk kärnfysiker:
http://www.youtube.com/watch?v=8_u87dRmkZE&feature=related