torsdag 11 september 2008

Lyckad start för LHC

Det finns stunder, tillfällen inom vetenskapen som man önskar att man kunde deltagit i, bevittnat. Till exempel när geologerna på en serie konferenser i slutet av 1950-talet började inse att Wegeners galna idé med rörliga kontinenter faktiskt var korrekt (Stephen Jay Gould har skrivit gripande om hans minnen av detta som ung student). Eller när Origin of Species kom ut i bokhandeln och sålde ut direkt. Eller igår, i huvudkvarteret för Large Hadron Collider utanför Genénve, när den enorma partikelacceleratorn som varit under uppbyggnad sedan 14 år, bekostad av 20 länder, drogs igång.

Roligast att se för mig, var den stora mängden forskare på plats när det hände. Det var inte bara några tekniker och en generaldirektör, det var glada fysiker överallt. Runtom i andra länder vakade man in försöket, på Fermilab i USA dök en del upp i morgonrock och pyjamas för att bevittna det som skedde på andra sidan Atlanten där solen redan gått upp. Och det var en så påtaglig känsla av glädje, lättnad och upphetsning när försöket drogs igång och allt verkligen verkade fungera. Ian Samples liveblog var rörande. På deras egen lilla blog som är långt mer teknisk, uttrycks minst lika mycket upphetsning över att ha blivit utvald som specialikon på Google den 10:e september. Fellow geeks, I salute you! :D

Jag kan inte påstå att jag förstår en tiondel av vad de gjort och hoppas kunna göra, men New York Times har iallafall ett mycket pedagogiskt bildspel som jag kan rekommendera, och Ian SampleGuardian sammanfattar vad man hoppas kunna studera och varför på ett nästan begripligt sätt. Att detta enorma projekt inte bara är bekostat av 20 olika länder som skrivit under ett bindande fördrag, utan att den enorma tunneln passerar nationsgränser är enorma plus i min bok. All vetenskap som bedrivs på nationalistisk basis borde ogiltigförklaras.

Så GRATTIS alla partikelfysiker och specialgrenar inom fysken vad-ni-nu-kan-kallas! Mina genuina lyckönskningar och gratulationer till er som fått uppleva detta i er livstid. Efter det att ni gav oss arkeologer C14-dateringsmetoden förtjänar ni guld och gröna skogar och allt ni kan önska.


Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, tänkte jag, har elitserien redan börjat...

kai sa...

Precis. Jag har ofta tänkt att när massmedia kan lägga ner ligga mycket bevakning på en sån här händelse som på OS (eller ens elitserien, för den delen), då kan jag börja se framtiden an med viss tillförsikt.

tingotankar sa...

Herreminje, linköpingsbor i elitserien - vad härnäst? Rögle?
Världens undergång är nära, tro mig...
;-)