torsdag 4 september 2008

Nyheter eller gammelheter på nätet?

Varför i hela fridens namn har SVT en hemsida med nyhetsprogrammen utlagda om de inte kan uppdatera den på två dagar!?! Igårkväll bläddrade jag förbi Aktuellt och fick plötsligt syn på min kollega Anna Gatti, tillika vice ordf i SULF och ledamot i Forskningsberedningen. Jag kom tyvärr in precis på slutet av ett längre inslag om just forskning, universitet och vad det nu kan vara bra för. Hann höra en del intressanta och välformulerade åsikter och dessutom se lite klipp från min egen arbetsplats (hade jag vetat det hade jag sprungit upp och ned för trappan med ett gäng böcker och sett viktig och forskande ut...). Men jag kom som sagt in precis under de sista 20-30 sekunderna. Hade gärna velat höra hela inslaget.

SVT har tydligen en hemsida för "nyheter" och där lägger de tydligen ut vissa nyhetsinslag. Med ojämna mellanrum. Jag förstår att de kanske inte lägger ut dem sekunden efter, men när jag denna morgon gick in på sidan för att se om jag kunde kolla in hela inslaget så var den senaste Aktuellt-sändningen som var utlagd från den 1:a september!!! Men VARFÖR ens ha denna service om man bara kan få se tre dagar gamla program!? Klickar man på Rapport får man en lista med förra veckans nyheter utlagda utan angivande av datum så det är inte helt lätt att veta att det är förra veckans tisdagssändning man tittar på. Att ange datum någonstans borde väl inte kräva extremt IQ? Som sagt, senaste Aktuellt är från i måndags.

Jämför detta med Tv4 Anytime webb-tv. Där ligger alla gårdagens sändningar ute så att jag till exempel kan gå in och titta igen på lokal-TV Uppland från 22.15 den 3:e september och se den lilla blänkaren från pågående utgrävningarna vid Ultuna (tror ankaret råkar säga Ulvtuna...) där SAU har hittat riktigt imponerande lämningar från yngre järnåldern. Jonas Ros visar upp en snyggt bevarad forntida "skridsko", dvs ett kompakt fotben från häst (ja, Jonas det är det). Helena Hulth kan ses i bakgrunden slita med den otacksamma uppländska leran - det är alltid tjejerna som gör grovjobbet på utgrävningar ;-)

Jag förstår faktiskt inte varför en reklamdriven kanal är bättre på att lägga ut nyheterna på nätet än våra allmänfinansierade fria kanaler. Vad är problemet? Vill de inte förstöra spänningen inför nästa sommars reprissändning av Aktuellt september? Jag är ledsen att jag inte kan springa ifrån nattningen av ledsen 4-åring för att hinna se er kvällssändning, vore det för mycket begärt att kunna se ett intressant inslag iallafall 12 timmar efteråt...?


Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: