onsdag 4 februari 2009

Smått och gott

Magnus Reuterdahl meddelar den glada nyheten att RAÄ utlyser två stycken forskartjänster inriktade på runkunskap, med placering i Visby i 2 resp 3 år. För finansieringen har de löntagarfon... förlåt, Riksbankens Jubileumsfond att tacka. Vad skulle det bli av oss utan RJ?
I övrigt finns en del andra tjänster utlysta, bland annat museilärare på Glimmingehus och i Gamla Uppsala.

Johan Carlström på K-bloggen gör ett tappert försök att reda ut vad K-samsök är (tips: varken sam eller sök). Framförallt är det en stor potentiell resurs i form av en enorm mängd information som bara väntar på att komma till användning:
K-samsök syns inte (det är ingen söktjänst) utan kan liknas vid en kopplingsdosa
där informationsägare (t ex ett museum eller RAÄ) kopplar upp sig. K-samsök
indexerar sedan informationen och de som använder sig av K-samsök söker ner i
indexet istället för direkt i databaserna och presenterar sedan resultatet på
sin egen webbplats. På detta sätt behöver den som vill bygga t ex en söktjänst
endast anpassa sig efter K-samsöks protokoll och inte skräddarsy lösningar för
varje databas som man vill kunna söka ner i.

I dagsläget indexeras data från Riksantikvarieämbetet, Historiska museet och Västarvet, och det är öppet för fler att delta. Än så länge i Beta, men det verkar gå undan med lanseringen trevligt nog. Spänd förväntan.

Malin Sandström tipsar om en nystartad blogg på Vetenskap och Allmänhet som jag definitivt kommer hålla ett öga på.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

oumberligating sa...

Sitter och beundrar din fina och intressanta blogg, många tankar dyker upp. Min största dröm var nog att bli lärare, särskilt den gamla typen av mellanstadielärare då man verkligen kunde påverka barn/ungdomar i vad jag tycker vore rätt riktning här i livet, hade förmånen att ha en sådan lärare, bl a så levandegjorde han historien, historia har alltid varit mitt stora intresse försöker få in det i min blogg www.oumberligating.blogspot.com, i sanningens namn en ganska enkel och ytlig blogg om helt oviktiga saker/prylar blandat med lite funderingar. Den bloggen skapades egentligen som "dragblogg" åt den lite viktigare bloggen som jag har www.jernsaxen.blogspot.com en blogg om fysisk smärta, en blogg om en förfrågan om om det behövs en ny Smärtförening i Sverige - i patientform.
Ja vad vad det jag mer ville komma fram till, jo, en sak fast det är heller ingen direkt nyhet för dig som är hemma på arkelogibanan, jag har eskorterat byggkranar till nästn Stockholms större och mindre byggen sedan 1993 och eftersom jag är "hobbyarkeolog" så har jag intvjuat alla äldre byggare vad man hittat under åren och vad man tagit hem, men också det man skyndat sig gömma genom att skyffla jord över det igen så inte bygget stannar av och kostar pengar, intressanta berättelser.
Tycker det är viktigt att levandegöra historien men ser många gånger den akademiska världen bli en egen värld för sig där det är svårt för en sådan som jag tex att komma till tals och få berätta det jag vet och tycker. Det gäller inte bara ditt område det gäller många specialområden kan röra sig om konst, musik, mattematik osv. Trist, för det gäller att få ny grupper av människor att bli intresserade.
De finns hjältar min äldsta son nu klar elektriker tar ut sina hantverks/elelver till birka, en ny värld öppnar sig för dem bokstavligen. Har tre barn och deras historielärare har aldrig lyckat få dem intresserde av någonting som rör historien. Har alltid en ettöring från Kristinas tid 1634 i plånboken som jag låter alla i min närhet hålla i, med lite hjälp så får man igång de flesta ung som gammal och historiens vingslag infinner sig.
Ja, hoppas jag inte plågat dig för läng och med för mycket text, hoppas det går bra med avhandlingen, tack och lov att du la in lite kul ölreklam i din blogg så du inte glömmer att vara "människa". Vill verkligen inte att det här ska vara ett påhopp på dig eller den akademiska världen men det finns en problematik, se bara hur man gjorde ner Herman Lindqvist okej allt inte riktigt korrekt alla gånger och en hel del egan spekulationer blev det, men i det stora hela så fungerar det och jag vet många som vaknat till liv pga honom. Har nog gjort ett inlägg hos dig tidigare, ha en bra kväll mvh från Peter Olofsson