tisdag 8 december 2009

Lite nytt om stenåldern i Motala

Blir lite hemmablind ibland och glömmer att tipsa om saker jag känt till sen länge bara för att jag har förmånen att bo med en arkeolog som gör roliga saker stup i ett. Fredrik är i skrivande stund på hemresa från Linköping där han och Fredrik Molin och geologen Hans Johansson haft en öppen föreläsning på länsmuseet om årets mesolitiska undersökningar i Motala. Vilket jag ju borde tipsat om för länge sen, om det slumpade sig så att det fanns några lokalbor som tittade in på bloggen. Hemmablind som sagt. Fast jag fick lite mindre dåligt samvete när jag gick in på museets program och såg att min Fredrik inte omnämndes. Morr.

Fredrik berättade alltså om höstens grävningar i Kanaljorden som kommer tas upp igen till våren i större skala. De visade sig vara ännu mer intressanta än arkeologerna vågade hoppas inledningsvis då den övervuxna våtmarken hade så goda bevaringsförhållanden att både ben och trä hade bevarats. Som om inte fynd av pilbåge och trolig paddel och andra träredskap var roligt nog så hittades även ben av människa. Det var därför bra tajming och extra glad stämning här hemmavid igår då Fredrik fick C14-dateringarna på ett av människobenen, pilbågen, träskaftet och paddeln och samtliga var mesolitiska. Alltid lite nervöst sånt där vetenskapligt tjafs... Lårbenet, pilbågen och skaftet som hittades i närheten av varandra var alla så gott som samtida. Paddeln som hittades en bit bort var däremot rejält äldre, vilket måste funderas närmare runtomkring. 

Att det finns spår av flertalet mesolitiska lokaler runt Motala ström är däremot säkert, det visade sig redan då UV Öst grävde vid strandvägen för flera år sedan och fortsatt gräva i strömmen i år. 


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


Inga kommentarer: