söndag 10 januari 2010

Doktorandknark

Pyramidalt minnesmonument över en doktorandtjänst

Sitter just nu i ett nästan tomt arbetsrum på arkeologen i Uppsala. Större delen av helgen har gått åt till att forsla hem lådvis med böcker och pärmar, och ungefä två tredjedelar återstår fortfarande att på något mirakulöst sätt få in i de bokhyllor i källarrummet som inte redan är proppfulla av min och sambons samlingar av akademisk litteratur (och en hel del serier också, det måste medges...). Nu återstår bara att samla ihop lite resterande papper, pennor, CD-skivor, disketter (herregud - hur länge har jag egentligen jobbat här!!?), plastfickor, vattenflaskor och redskap (har äntligen återfunnit mitt skjutmått!).

Redan tidigare i höst städade jag iallafall undan beviset på hur desperat jag försökte hålla mig vaken och klar i huvudet det sista halvåret: en rejäl trave energidrycks-burkar. Jag alternerade mellan socker- och koffeinkick i denna form, och socker- och koffeinkick i form av kaffe+chokladbollar. Jag kan inte rekommendera någon av metoderna. Misstänker att det rörde sig mer om en form av placebo-effekt till slut, än något annat. Om jag aldrig mer hänfaller åt att dricka sockerläsk-smörjan så kommer jag ha något att vara nöjd över på min dödsbädd i alla fall...

Det var en hel bunt av oss som blev färdiga den gågna hösten, och den nya trendiga aktiviteten är därför inte att skriva artiklar, avhandlingskapitel eller läsa intressant ny forskning, utan istället desperat sammanställa CV, skriva jobbansökningar, tigga referenser och knåpa ihop sitpendieansökningar - på svenska och engelska. Jag har t ex under veckan som gick bytt erfarenheter och tips kring att söka jobb utomlands med en egyptolog och blev nyligen kidnappad av en arkeolog för att vidimera en hel bunt papper för en ansökan som måste postas idag. Själv återvänder jag imorgon måndag till mitt vikariat som doktorandombudsman vid Stockholms universitets studentkår och det ser jag verkligen fram emot, både uppgifterna och kollegorna. Vad jag gör nästa år vid den här tiden är däremot ett töcken.


PhD Comics - allt du inte ville veta om hur det är att doktorera



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: