måndag 23 mars 2009

Ger marknadskrafterna oss fler val eller färre?

Jag är en stadig försvarare av devisen "materiell kultur påverkar". Det gäller inte minst dagens moderna, kommersialiserade samhälle. Visst, vi är inte robotar som blir programmerade, vi har en fri vilja, men vi kan aldrig helt frigöra oss från vår omgivning och de mer eller mindre övertydliga meddelanden vi bombarderas med dagligen - särskilt från barnsben. Som mamma till både en flicka och en pojke är detta något man tvingas relatera till dagligen. Varför väller det över av ljusrosa, glittriga, opraktiska kläder på tjej-avdelningen? och varför är det bara massa mörka, dova färger och arga robotar och dinosaurier på killavdelningen? Varför ska det vara så svårt att hitta mysbyxor till en 4-årig kille, eller ett par praktiska kakhi-byxor till en aktiv 6-årig tjej?

Missförstå mig rätt, jag gillar att köpa glittriga färggranna finkläder till min tjej och vettiga kakhi-kläder till min dinosaurietokiga pojk (inte mer tokig än sin syster dock). Det är bara lite jobbigt ibland att hitta alternativ till den extremt könssegregerade värld som är barnkläder. Och jag ska inte ens gå in på leksakerna. Eller lite ska jag det. Barbie fyller 50 i år. Slate har satt samman en fascinerande liten video över amerikansk TV-reklam för drottningen av dockor. En totalt underbar och fascinerande inblick i rådande trender och politisk korrekthet från 60-, 70, 80-, 90- och 00-talet. Fokus är alltså på hur reklamen framställer Barbie och hennes "liv".



En inblick i hur det tyvärr inte blir bättre alltid, är den koll Greg Laden och kollega gjort av den nya Dora the Explorer som ska komma till hösten - omstylad av Barbie-ägaren Mattel. Denna lilla tecknade tjej som åker runt och gör upptäkter världen över på barn-TV. Bolaget har nu bestämt sig för att uppgradera henne lite. Resultatet? Bort med de fotriktiga skorna, byxorna med fickor och resväskan. Istället: Blus, tajts, tygskor och ingen töntig ryggsäck. Det förstår väl vemsomhelst att man bara kan sälja in vetenskap till flickor om det inte på något vis ser ut att vara vetenskap. Roliga kompis-apan Boot försvinner och killkompisarna som hängde med på äventyren är ersätta av tjejkompisar. Inte kan en tjej umgås med killar! Samtidigt måste programmet bli långt mindre intressant för killar - men de kan väl inte förväntas att bänka sig inför ett program med en tjej i huvudrollen kantänka.

Dora the Explorer, före och efter


Matglada Lisa blev häromsisten lite deprimerad över ett nytt Wii-spel för barn, Order Up, där man leker restaurang och får välja ut olika assisterande kockar att hjälpa till. Av 12 stycken är endast en (1) kvinna. Och här kommer knock-outen: en är en apa.
Så 10 män, 1 kvinna, 1 apa. Take your pick.
Men det är klart, ett spel som handlar om en professionell restaurang kan väl inte tilltala tjejer i allmänhet...

P.S. Jag hade Barbie som liten, och hade dunderkul med henne. Jag har inget emot dockor och prinsesseprylar, eller bilbanor och mördar-dinosaurier. Jag önskar bara det finns alternativ för både pojkar och flickor, så att de kan få leva ut alla sina komplexa sidor och inte känna redan från 3 års ålder att bara ett sätt är "normalt".


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

gregladen sa...

As I had said on my site, the new Dora herself is not so much the problem, but rather, the changing of the Dora image from what it was to what it is now almost seems like a correction, fixing something that was broken. That sends a very negative image to anyone who was grooving to the old Dora.

tingotankar sa...

Exactly - obviously Old Dora was a smash hit. And I don't really mind so much the more "designed" modern Dora either. But like you I got really annoyed about the clothes she now wears that look as if they will be torn to shreds if she ventures out of the Mall...