Jag är en stadig försvarare av devisen "materiell kultur påverkar". Det gäller inte minst dagens moderna, kommersialiserade samhälle. Visst, vi är inte robotar som blir programmerade, vi har en fri vilja, men vi kan aldrig helt frigöra oss från vår omgivning och de mer eller mindre övertydliga meddelanden vi bombarderas med dagligen - särskilt från barnsben. Som mamma till både en flicka och en pojke är detta något man tvingas relatera till dagligen. Varför väller det över av ljusrosa, glittriga, opraktiska kläder på tjej-avdelningen? och varför är det bara massa mörka, dova färger och arga robotar och dinosaurier på killavdelningen? Varför ska det vara så svårt att hitta mysbyxor till en 4-årig kille, eller ett par praktiska kakhi-byxor till en aktiv 6-årig tjej?
Missförstå mig rätt, jag gillar att köpa glittriga färggranna finkläder till min tjej och vettiga kakhi-kläder till min dinosaurietokiga pojk (inte mer tokig än sin syster dock). Det är bara lite jobbigt ibland att hitta alternativ till den extremt könssegregerade värld som är barnkläder. Och jag ska inte ens gå in på leksakerna. Eller lite ska jag det. Barbie fyller 50 i år. Slate har satt samman en fascinerande liten video över amerikansk TV-reklam för drottningen av dockor. En totalt underbar och fascinerande inblick i rådande trender och politisk korrekthet från 60-, 70, 80-, 90- och 00-talet. Fokus är alltså på hur reklamen framställer Barbie och hennes "liv".
2 kommentarer:
As I had said on my site, the new Dora herself is not so much the problem, but rather, the changing of the Dora image from what it was to what it is now almost seems like a correction, fixing something that was broken. That sends a very negative image to anyone who was grooving to the old Dora.
Exactly - obviously Old Dora was a smash hit. And I don't really mind so much the more "designed" modern Dora either. But like you I got really annoyed about the clothes she now wears that look as if they will be torn to shreds if she ventures out of the Mall...
Skicka en kommentar