torsdag 12 mars 2009

Karta över vetenskaperna

Map of Science. Varje prick är en tidskrift, färgkodad enligt AAT-klassificering. Linjerna representerar sökintressen. Arkeologi är ett gäng gula blobbar lite till vänster om mitten. Man kan definitivt se att Classical Studies (antiken) skiljer ut sig från arkeologi/antropologi som en ganska enhetlig grå klump. Originalet tillhör artikelförfattarna. Klicka på bilden för att se en större version.

En bild säger mer än 1000 ord - eller i det här fallet mer än en miljard ord.

Det är inte bara på facebook man roar sig med att skapa relationsdiagram - forskare försöker med jämna mellanrum skapa illustrationer över hur de olika vetenskaperna hänger ihop och relaterar till varandra genom samarbeten, citeringar och sökord. Det här senaste exemplet är riktigt snyggt, och forskarna vid Los Alamos National Laboratory som ligger bakom det anser själva att det är det bästa som gjorts hittills (såklart).

Enligt Wired:

The Los Alamos team analyzed click streams from 23 databases — Thomson
Scientific, Elsevier, Jstor, Ingenta and multiple campuses of the University of
Texas and California State University — and mapped patterns of interest and
cross-journal citations.

Originalartikeln finns allmänt tillgänglig online på PLoS ONE
Läs även andra bloggares åsikter om ,

4 kommentarer:

Unknown sa...

Bilden är ju tyvärr lite plottrig, man skulle ju kunna tänka sig att de släppte en roterbar 3d-modell för web-användning.

Men förutom att jag läser din blogg så verkar det finnas väldigt lite kontakt mellan arkeologi och elektrokemi och tillämpad fysik (uppe till höger).

Men jag vet inte vad kartan säger om hur intresset är för andra forskningsgrenar. Jag läser gärna om arkeologi och många humanistiska discipliner även om jag sällan läser forskningsartiklar. Det blir nog bara när jag råkar se något i t.ex Nature eller när jag verkligen läser en pop-artikel som förvånar mig och jag vill kolla upp vad forskarna själva skrev.

Hur är det åt andra hållet? Hur ser det ut med elektrokemin hos arkeologer?

tingotankar sa...

Nej elektrokemi är väl en av de grenar som faktiskt susar förbi de annars så allätande arkeologerna. Men vem vet, framtiden kanske ser annorlunda ut. Jag har iallafall en bror som precis ska göra sin tenta i elektrokemi och han insisterar på att det är jättejätteroligt.
:-D

Fast de som håller på med konservering av metallföremål borde ju vara lite intresserade... Har du några förslag själv?

Malin Sandström sa...

Coolt.

Jag noterar att mitt stackars fält verkar vara helt utsmetat. "Brain studies" och "brain research" verkar inte ha någon kontakt med varandra...

Anonym sa...

Undrar ifall inte just elektrokemi skulle kunna vara av intresse för arkeologer?