måndag 3 januari 2011

Återblickar

I dessa tider, då vi enligt gemensam överenskommelse anser att ett år tar slut och ett nytt börjar, bör vi enligt konventionen se bakåt innan vi blickar framåt. Vad hände 2010? Vi får se om jag hinner med att påta ihop något sådant - det är bara årets tredje dag och jag ligger redan efter...

Tackolov har andra bloggare axlat ansvaret bättre än mig. Göran Gruber på UV Öst ger en bra sammanfattning av året som gick vid utgrävningarna av de mesolitiska lämningarna vid Motala ström. En rolig exposé på flera sätt.

Pierre Petersson har skrivit ihop en nyårskrönika om stort och smått som han upplevt i Kalmarområdet. En härlig berättelse och extra plus för de fina stenyxor som han visar upp på ett foto. Lite längre norrut i landskapet sitter en annan aktiv arkeologbloggare. Michael Dahlin har även han en nyårskrönika och har många roliga berättelser från året som gick, både kulturhistoriskt och övrigt. Just nu sitter Michael och lägger sista handen vid publikationen från förra årets Blankaholmsseminarium. En enormt trevlig tillställning han hjälpt till att dra igång och som snart går av stapeln igen. Förra året var jag med, fast fick banga att skriva ihop något, och detta år hinner jag inte alls delta tyvärr. Tur att boken är på gång och jag vågar hoppas på en till för detta års sammankomst.

Ett nytt arkeologiskt online-magasin lanserades de sista skälvande dagarna 2010 enligt bloggen Archaeology in Europe. Magasinet heter Popular Archaeology och är enligt utsago intresserat av bidrag från forskare, studenter och allt därimellan.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Pierre sa...

Tack för länken =) Och ett gott 2011!