onsdag 10 februari 2010

Vit Vecka i Egypten

Jag är tillbaka. Ber om ursäkt att det inte dök upp ett meddelande här om min förestående frånvaro, jag mejlade in ett inlägg via mobilen vilket har fungerat förut men spöket i maskineriet måste ha skrämt iväg det. Jag har haft en unik och märklig upplevelse. Det kallas visst "semester" och ska vara en vanlig sed i vissa delar av det svenska samhället. Eftersom jag tillbringat de senaste 10 åren som projektanställd/doktorand/småbarnsförälder så har planerad semester som inbegriper resa i kombination med frihet från arbetsuppgifter i form av högar med artiklar och böcker och deadlines varit något närmast mytiskt. 

Eftersom jag hade den enorma turen att få ett jobb (om än vikariat) direkt efter disputationen så bidde det heller ingen vila alls efter den pärsen. Och vinterlovet tillbringades till stor del med att rensa ut mitt gamla arbetsrum och flytta hyllmeter av litteratur till vårt improviserade bibliotek i källaren. Så en veckas semester i Egypten, vid Makadi i närheten av Hurghada, var närmast som en hägring vid horisonten. Vi struntade faktiskt helt i det kulturella (jag besökte Luxor för 10 år sedan när jag hade min senaste utlandssemester) och fokuserade istället på det naturella - korallrevet. Ingen dykning denna gång, eftersom vi hade barn med oss och begränsat med tid, men det fanns ett alldeles underbart korallrev bara 50-70m ut från stranden som vi kunde vada ut till och snorkla vid. Kan redan nu förvarna om att ni kommer utsättas för en hel del foton så fort jag hunnit rensa upp lite bland dem.

Tiden förflöt alltför fort så klart, men samtidigt så var det skönt att bara återvända till en veckas ackumulerade epost och inte två. Det fascinerande var att jag klarade mig nästan helt utan internet-kickar under 8 dagar. Ingen blogg, ingen epost, inget twitter, ingen Facebook, inga forum, inga feeds... Det fanns en opålitlig wifi i lobbyn, men jag fann att det var enklast att gå "cold turkey" direkt och inte sitta och bli frustrerad av långsamma nedladdningar och känna press att kolla eposten. Så det var nog min verkliga semester egentligen. 

Jag hade mobilen och 3G igång sekunderna efter att flygplanet dockat vid gaten i Arlanda... 

Jag lämnar er med denna underbara film av Nina Paley, som har fotograferat och animerat en fenomenal samling statyer och bilder från mänsklighetens historia och förhistoria: All Creative Work Is Derivative




Tack till Mathias Klang som tipsade mig via Twitter


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: