onsdag 29 augusti 2007

Fornvännen blir digital

Bästa nyheten på länge: K-bloggen meddelar att Fornvännen, Sveriges äldsta fortfarande utkommande tidskrift för arkeologi, håller på att digitaliseras. I höst kommer man kunna söka på gamla årgångar och ta del av artiklar i pdf-format. Fritt - även för icke-prenumeranter
Halleluja!
Även om jag förstår alla tidskrifters behov av inkomst i form av prenumeranter, så är världen en annan plats idag. Som forskare publicerar jag mig helst i skrifter som är sökbara, där nyckelord kan ge träff på det jag skriver ocm och där andra intresserade lätt kan komma åt vad jag skrivit. Och jag vänder mig först till sådana tidskrifter när jag letar relevanta texter.
Det publiceras så otroligt mycket just nu, att man helt enkelt inte kan hinna kolla igenom alla skrifter, böcker, antologier, konferensvolymer etc som dimper ned varje vecka. Och för de som inte har ett universitetsbibliotek på 100m avstånd så är situationen än mer kärv.

Det finns många gamla klassiska guldkorn i Forvännen och jag ser fram emot att lite enklare kunna hitta fram till dom (efter att ha tillbringat den senaste månaden rusandes upp och ned till tidskriftsförrådet på jakt efter ytterligare något litet korn information om en plats, ett fynd, en tolkning...).

Bock och tack!


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: