tisdag 8 september 2009

Kroppslig upplevelse

Min avhandling handlar delvis om kroppen och kroppar. Både i bokstavlig mening i form av skelett, och mer teoretiskt utifrån hur kroppen och det fysiska påverkar sinnet och kan användas för att skapa ideologiska föreställningar om den naturliga ordningen. Kroppen och kroppsteori är något som diskuteras ganska livligt inom både neurologiska, psykologiska och humanistiska discipliner just nu och det har börjat spilla över även i förmedling till allmänheten. Museum of Archaeology and Anthropology i Cambridge har tydligen en utställning just nu om kroppsuppfattningar i olika tider och kulturer: Assembling Bodies.

Det är en ganska fascinerande samling bilder som ligger ute med exempel från utställningen, samlade inom teman som Klassificering, Anatomi, Genealogier, Landskap osv. Mycket roligt att kolla igenom. Lite svenskt har de tydligen i magasinen dessutom, som den nedanstående planschen t ex.
Scandinavian Classes and Occupations. E. Arnberg, Sweden; C. A. Soderman, Finland; Musee Ethnographique Sweden, all circa 1854-90.
Collected & Donated by William Ridgeway, MAA

Bronsålders-urna från Cambridgeshire med kremerade människoben. Liknande begravningsskick förekom i södra Sverige vid denna tid också.

2 kommentarer:

Dr M sa...

Oh, tack för tipset! Jag ska försöka ta mig dit någon dag snart då. Jag har cyklat förbi muséet ifråga massor av gånger, men inte kommit mig för med att besöka det ännu. Det kanske är dags nu då. :-)

tingotankar sa...

Om du gör det får du gärna berätta lite om hur du upplevde den på din blogg. Meddela via kommentarsfunktionen här om du gör det.