onsdag 10 december 2008

Stenåldersnyheter

Förtjusta utrop runt frukostbordet imorse när Vetenskapsradion påannonserade ett inslag om Roger Edenmos nya avhandling om prestigeekonomi under stenåldern. Jag skrev ett inlägg om avhandlingen när den dök upp från tryckeriet för några veckor sedan och i lördags disputerade Roger här i Uppsala med Karl-Göran Sjögren från Göteborgs-divisionen som opponent. Disputationer är svåra att uppskatta om man inte är insatt i ämnet - och då menar jag snarare besatt. Dessutom finns det många olika stilar på opponenterna, från den som anser att uppdraget är att hålla en 90 minuters extremt detaljerad redovisning av boken blad för blad, till de som omedelbart börjar prata om sin egen forskning, sina egna publikationer och sina egna intressen. K-G tack o lov hör till min favorittyp, som ger en ganska begränsad men saklig sammanfattning och sedan går vidare med att diskutera kring både stort och litet med respondenten. Och som låter sagda respondent få tänka efter och svara dessutom. Ett bra samtal mellan två forskare som tar förhistorien på största allvar.

Avhandlingen finns tillgängligt digitalt på Uppsala universitet.

Själv har jag hamnat i kläm mellan diverse baciller och förkylningsvirus som drabbat ömsom mig, ömsom barnen, samtidigt som jag har korrektur på en artikel och ska försöka få något gjort på avhandlingen. Så det slutseminarium som jag egentligen skulle hålla den 18:e december tar jag nu och flyttar till början av nästa termin så att jag hinner få ihop lite mer av ett riktigt manus, vilket jag ska roa mig med under mellandagarna. Roger får en jul utan avhandlingsmanus hängades som ett damokles-svärd över honom - han måste vara världens lyckligaste person. Jag fick iallafall en liten tidig julklapp i form av ett digitalt särtryck av en artikel som nu tryckts efter en konferens om förhistorisk keramik i B.A.R. International Series: Breaking the Mould.

Artikeln handlar om keramikhantverket och keramikerna inom stridsyxekulturen - samma stenåldersgrupp som Roger disputerade på, men i hans fall fokuserade han på de vackert utformade bergartsyxorna.
The Hand that Makes the Pot... Craft Traditions in South Sweden in the Third Millennium B.C. är titeln och om det är någon som känner ett överväldigande intresse att få ett ex så är det bara att mejla mig på min institutionsadress.

Thomas Eriksson har också med en artikel i samma volym om bronsålderskeramik som är mycket intressant. Han sitter på UV Uppsala.


Ikväll håller jag tummarna att min kemi-studerande, japansk-talande lillebror inte havererar sin framtida karriär (och min framtida försörjning) genom att i larmet runt baren på Nobelfesten av misstag råka förolämpa den av japanske kemi-pristagaren med fel tonfall i tilltalet...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: