torsdag 18 juni 2009

Bloggande högskoleminister

Så vi fick en ny högskole- och forskningsminister igår. Om ni som bor i universitetsstäder hörde några dunsar igår när det annonserades så beror det troligen på att nyheten att vi fått en forskningsminister som doktorerat fick en bunt akademiker att svimma av ren häpnad. Inte så att jag tycker att det är nödvändigt, men det är trevligt att ha någon på den positionen som faktiskt fått en gedigen inblick i den märkliga dimension universiteten befinner sig i. Krantz är statsvetare och doktorerade tydligen i Uppsala dessutom. Jag har ingen koll på den institutionen så jag har ingen aning om detta är goda eller dåliga nyheter för Uppsala - hoppas ingen professor där var taskig mot honom. Isåfall är det dags att skicka en bunt blommor till hans nya kontor...

Än mer intressant är att Tobias dessutom har en mycket aktiv blogg igång, med inlägg flera dagar i veckan. Att blogga är naturligtvis potentiellt känsligare för en minister, men jag hoppas verkligen att han fortsätter att hålla igång den. Jag kan se en enorm potential för både honom och den växande skaran forskar- och studentbloggare. När han säger att han gillar Frankrike så hoppas jag att han inte inkluderar Sarkozys senaste galenskaper rörande internet i sin värdering.

Krantz, Tobias 2002. Makten över regionen: en idékritisk studie av svensk regiondebatt 1963-1996, Acta Universitatis Upsaliensis, Diss. Uppsala

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Daniel sa...

Man behöver troligen inte oroa sig för några misstag på bloggen från den här killen. Killen är ju gråare än grått. Osynligare än luft. Mer PK än Gandhi. Jag tror inte han är kapabel att ställa till med någon kontrovers.

Daniel sa...

Ok.. Gandhi som PK var nog inget bra exempel...

tingotankar sa...

Haha - nej kanske inte det. Mer PK än DO kanske ;-)

Jo nog är bloggen vanilj alltid, men jag förväntar mig inget mer från politiker. Men till skillnad från en del andra så verkar Krantz förstå att hålla igång den med kontinuerliga små inlägg, vilket är viktigt i sig.

Om han fortsätter sköta den och lägger ut förslag och information så finns det en möjlighet för medborgare att direkt kommentera och diskutera. Vet inte om han har för vana av att kolla upp vilka som länkar till hans blogg, men det kan också vara en potentiellt viktig hjälp att öppna upp för fler röster utnaför regeringskanslilet - och kanske får fler akademiker att börja blogga.

- Obotlig Optimist